IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

У-лицата: Синекоса с навуща – героиня в "Златната Ябълка"

Вижте кой стои зад проекта на първия фентъзи анимационен наш сериал

Снимка: Студио "Змей"

Снимка: Студио "Змей"

И днес Dnes.bg ще ви срещне с интересни личности в рубриката ни У-лицата. Това са хора, правещи любопитни неща. Хора, на които не им пречат политиците и останалите, за да създадат каквото са си наумили. Лица, които ще срещнем в парка, на улицата. С две думи: Лица от улицата.

Димитър Петров

Синекоса, с навуща и с вратовръзка. Така изглежда една от героините на първия фентъзи български анимационен сериал" Златната Ябълка". Димитър Петров е един от главните инициатори за появата му. Всъщност, той и останалите му колеги от студио "Змей" са се заловили с трудната задача да осъществят проекта, в който ще видим персонажи от родния ни фолклор, но в нова светлина. Работят над него около три години, сюжетът няма да е само върху добре познатата приказка, а авторски приключенски сериал, който ще провокира и чужденците да се поинтересуват от българските митове и легенди.

Рисуването

Още от много малък Димитър се ориентира към анимацията. "Като повечето деца съм израснал с анимационни филми и винаги ми беше интересно как точно се измислят и правят тези невероятни светове. Може би около 15-16-годишен започнах да се занимавам наистина сериозно – купих си учебници и започнах да се интересувам, после да чета и онлайн. Нещо, което поддържаше интереса ми и продължава да го прави, е това колко динамична е сферата на анимацията и колко бързо се развива".

Провокацията: "Златната Ябълка"

Идеята да се залови с този проект идва от желанието му да създаде нещо стойностно.

"В Лондон всеки ден се отварят и затварят студиа за анимация, но тук студиа за комерсиална анимация почти липсват. Ако има, с много малки изключения, те са малки и се занимават основно с чужди продукции... което е тъжно, защото имаме страхотни дизайнери и страшно ентусиазирани аниматори. Те обаче почти нямат поле за изява – с изключение на един друг проект, изборът им е или да напуснат страната, или да работят за чужди продукции от тук.

Така "Златната Ябълка" се превърна и в кауза – освен да направим един страхотен анимационен сериал, ние искаме да дадем и поле за изява на много талантливи български аниматори и художници. Голяма част от екипа на проекта работи извън България, главно защото тук просто няма работа за тях. България всъщност е едно страхотно място и се надявам със "Златната Ябълка" да успеем да върнем част от тези хора обратно тук.
Част от плана ни е да поканим и чужденци, аниматори от най-големите студиа в Европа, който да работят заедно с българските си колеги и по този начин да изградим основата за още много бъдещи анимационни филми".

В Cartoon Network

Димитър Петров има и доста опит в чужбина. "Работата ми в Cartoon Network ме срещна със страхотни професионалисти и от първа ръка ми показаха какво е необходимо, за да се създаде един анимационен сериал. Отношението на колегите ми към работата и задачите им беше на страшно високо ниво – повечето от тях бяха завършили най-добрите училища по изкуствата в Европа и бяха носители на куп награди. Въпреки това обаче, всички се държаха изключително земно и човешки – анимацията е екипна работа и хората с его рядко се задържат дълго в тази професия. Всички бяха готови да помогнат или да отговорят на каквито и да е технически въпроси и като цяло средата беше много дружелюбна и приятна за работа".

Анимацията по света и у нас

"Отношението към анимацията извън България е като към добре платен занаят – това е професия, която се учи цял живот и изисква много постояннство. В България, като че ли все още битува донякъде усещането, че "художник къща не храни" и че анимацията е за деца. Това отдавна не е така - ако някой е достатъчно добър, може спокойно да поддържа доста висок стандарт на живот. Освен това, анимацията е бизнес като всеки друг и то изключително печеливш – основният износ на Френската киноиндустрия например са именно анимационни филми, като приходите от тази индустрия растат независимо от финансови кризи и рецесии. Просто страшно много хора гледат анимация".

"Златната Ябълка"

"Златната Ябълка" е проект за анимационен сериал, базиран на българския фоклор. Идеята за проекта дойде още докато бях в Cartoon Network – винаги съм се чудил защо не същестува такъв сериал, при условие че всички знаем колко богат и интересен е фолклорът ни. Така започнах да разработвам "Златната Ябълка" и вече 3 години развивам проекта, като скоро ще пуснем първия трейлър. В момента екипът ни е от 25 души от 6 различни държави. Амбицията ни е да създадем един професионален анимационен сериал на световно ниво, които да наблегне на положителните аспекти от българския манталитет и фолклор и да спомогне за изграждането на положителен образ за България".

Екипът

"Екипът ни се събра постепенно, след като вече сюжетът на сериала беше маркиран. Засега всички работим по "Златната Ябълка" на доброволни начала, защото вярваме в проекта и защото искаме да видим един професионален и добре направен сериал. Голяма част от работата ни през тези 3 години включваше проучвания на фолклора ни. За щастие успяхме да намерим и консултант – доц. д-р. Вихра Баева, от института по фолклористика към БАН. С нейна помощ, и заедно с нашите проучвания, успяхме да изберем най-интересните фолклорни персонажи за сериала. Понеже никой преди нас не се е занимавал с анимационни змейове и самодиви, тази част от проекта е изключително интересна. Например, преди "Златната Ябълка" аз не знаех, че змейовете нямат нищо общо с драконите, а всъщност от техните коси излизат облаците и бурите. Затова, когато има гръмотевична буря, хората са казвали, че змейовете се бият".

"Златната Ябълка" е хапка и за чужденци

"Една от основните ни цели е да изнесем фолклора ни извън България и да го покажем пред света. Още от самото си създаване, сериалът е насочен както към българска, така и към чуждестранна аудитория. Сюжетът, който разказваме, е общочовешки и разбираем за всички, но е поставен в екзотичната среда на българския фолклор. Така искаме да разкажем една акутална история, която да е разбираема, но и да показва един изцяло нов свят. Персонажите, които изживяват тази история, са носители на положителното в нашия манталитет, а техните опоненти – на отрицателното".

Героите на Димитър Петров

"Като Арт директор и създател на проекта, аз ръководя разработването на всички персонажи, така че да отговарят на замисления свят и сюжета на сериала. Аз съм създател на цялостната сюжетна линия на сериала, както и на основните характери на главните ни герои – Вихра, Тина-Пакостина, Влад и Бран. В последствие, тези характери бяха допълнително разработени и изчистени с помоща на сценаристите и дизайнерите ни".

Българската анимация

"Преди 1989 анимацията в България е била изцяло държавно финансирана, като след промените това финансиране рязко намалява и затова изчезват и повечето филми. Доколкото знам, има проекти за филми и след това, но те са по-скоро фестивални и малки като мащаб. Както през 90-те, така и сега, механизмите за държавно финансиране на анимация за изключително стари – в бланките за кандидатстване например има графи за негативи и ленти, докато анимацията от около 15-20 години вече не се снима с лентов апарат. Така, по правило, повечето проекти, които получават финансиране, са остаряли като техника и не са конкурентни на външните продукции.

"Златната Ябълка" и "Българ" са първите по-мащабни комерсиални анимационни проекти правени в България – тоест, анимация, която не е финансирана и разпространявана от държавата. В това отношение имаме да наваксаме страшно много, за да стигнем останалата част от Европа, но за щастие се развиваме с бързи стъпки. Надявам се със сходни проекти да покажем, че и в България има интересе към такива продукции".

Амбиции: Колко ще порасне "Златната Ябълка"

"Засега разработваме първият сезон на анимационния сериал – 24 епизода по 24 минути всеки. При успех на първия сезон, може да последват още, като имаме идея и за поне един пълнометражен филм. Ако зрителите искат да ни помогнат, могат да го направят като на 16-и ноември гледат нашия трейлър в интернет и го разпратят на свой приятели в България и в чужбина. Целта ни е трейлърът на "Златната Ябълка" да събере 1 милион гледаният за 10 дни. Така ще можем да докажем на потенциални инвеститори и разпространители, че има интерес към такъв сериал и да успеем да съберем необходимото ни финансиране за всичките 24 епизода.

Освен това, парарелно с трейлъра, ще върви и кампания за набиране на средства за пилотният епизод на сериала. За повече подробности, можете да ни проследите във Facebook, където редовно качваме информация.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Кино
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата