На 5 февруари в кино "Одеон" започва ретроспективата от филми със Збигнев Цибулски по повод на 40-годишнината от смъртта на бележития полски актьор.
Първият филм, на който ще можем да се насладим тази вечер, е "Пепел и диамант" на Анджей Вайда. Още четири ленти са в панорамата, която ще бъде открита от Анджей Колодински, главен редактор нa сп. "Кино". Зрителите ще могат да гледат "Джузепе във Варшава", "Разводи няма да има", "Ръкопис, намерен в Сарагоса" и "В нощния влак".
Входът за всички филми ще е безплатен. Организатори са Българската национална филмотека и Полският институт в София. Збигнев Цибулски е един от най-изтъкнатите актьори в следвоенната полска кинематография. Пресъздава образи на разкъсвани от вътрешни противоречия, неврастенични, но изключително експресивни герои.
Играе известно време в театъра, докато Анджей Вайда го открива за киното. Най-голяма популярност актьорът получава разбира се именно заради участията си на голям екран. Играе в "Пепел и диамант", "Осмият ден от седмицата", "Ръкопис, намерен в Сарагоса" и др.
"В нощния влак" /1959/ на Йежи Кавалерович - най-добрият полски филм за 1960 г. според сп. "Филм", донася награда за най-добра женска роля във Венеция на Люцина Виницка. Случайно закупен билет за спално място във влака от Варшава за Хел неочаквано свързва млада жена с непознат мъж във филма - "камерно психологическо изследване на интимните чувства на главните герои".
Перипетиите на италиански войник, дезертирал от източния фронт, проследява "Джузепе във Варшава" /1964/ на Станислав Ленартович.
"Разводи няма да има" /1964/ на Йежи Ставински обединява три новели, всяка от които разказва за влюбени двойки, желаещи да се обвържат с брак - "изпълнен със симпатия ироничен поглед към младежите от първата половина на 60-те години".
В панорамата е и "Ръкопис, намерен в Сарагоса" на Войчех Хас. "Философски диспут, стилистична игра, литературна шега, преведени на филмов език" е оценката за продукцията, смятана за един от най-странните полски филми.
Във филма отделните теми са като ковчежета, поставени едно в друго и всяка отделна история е следствие от предишната. Всички те са обединени от главния герой - капитана от испанската кралска гвардия, който пътува от Кастилия към Мадрид и по пътя преживява различни приключения.
Като използва епизодичния характер на разказа, режисьорът преминава свободно от трагика към сарказъм и комизъм, от реалност към фантазия.