IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

"Деца от восък" или защо не от всяко дърво става свирка

Новият филм на Иван Ничев "Деца от восък" не е романтична и леко тъжна носталгия, а брутален трилър и екшън. Което има своите предимства и недостатъци. Както и самата лента. Вижте какви...

"Деца от восък" или защо не от всяко дърво става свирка

По принцип, когато става дума за български филм - или добро, или нищо. Защото най-вероятно всички искаме да се върне времето на приличното кинопроизводство у нас, както и на правенето на добри филми - ако не всяка година, поне на няколко.

И понеже напоследък има някакво раздвижване и през 2006 показаните филми бяха повече от 5, в никакъв случай не бива да сме много критични към новото, което изгрява на хоризонта.

В случая става дума за новия филм на Иван Ничев - "Деца от Восък".

Режисьорът ни е познат отдавна - от "Звезди в косите, сълзи в очите" с легендите Петър Слабаков, Катя Паскалева, Татяна Лолова, Николай Бинев и Леда Тасева, до относително новите и относително успешни (на българския голям екран всичко българско и родно е относително) "След края на света" и "Пътуване към Йерусалим".

Та в новия филм не става дума нито за романтичното минало, нито за романтичното бъдеще. Всъщност, действието се развива единствено в настоящето и в него няма и капка романтика. Освен може би тази по трилърите от деветдесетте. Но това е друга тема.

В "Деца от восък" екипът е много международен. Националностите на актьорите са поне 5.

Актьорският състав е подбран концептуално и внимателно. Имайки предвид какво се е получило, едва ли са имали представа в какво се забъркват. Ще започна, разбира се, с най-големите холивудски звезди в главните роли - на добрия - Арманд Асанте и на лошия - Удо Кир, които сме гледали в сигурно около 30% от всички екшъни в последните години (Удо Кир е зловещ любимец, който последно видяхме в "Догвил" и "Мандерлей" на Ларс фон Триер - поне това ми се струва най-съществено).

Следват Даниел Бернхард (Матрицата), Шърли Бренер, Хал Озсан и БГ - гордостите - Асен Блатечки, Деян Донков, Наум Шопов-младши и други.

Сюжетът е сравнително прост. В гето на Берлин турска и нео-нацистка банда се млатят здраво за територия за продаване на наркотици и други забранени от закона неща. И както си разменят тупалки, бушони, ритници и изстрели, се появява сериен убиец, който започва да отвлича турските деца ("Някой дебне мургавите им деца. Някой, който ги обича...бели"). След това ги изхвърля около бунища и кофи за боклук в белосани с восък лица, облечени и гримирани като малки куклички.

Естествено, турската банда подозира нео-нацистите, заради белите лица и традиционната вражда. В същото време идва един комисар (в ролята - Арманд Асанте) да помогне при разследването на делото. Оказва се, че той също има предистория, свързана с хулиганите, което обаче го прави по-снизходителен, а не агресивен към техните престъпления.

И докато те се избиват взаимно, турските деца продължават да изчезват, а разследването не върви кой знае колко успешно. Накрая, в решителната битка между бандите, когато се изпозастрелват в едно заведение, се оказва, че убиецът наистина не е нацист, а обикновен и особено жесток психопат.

Междувременно турчин и нацистка се наслаждават на споделена френска любов, а както знаем, любовта в крайна сметка се оказва по-силна от всичко.

Така или иначе, филмът няма да се появи по екраните в Европа и Америка. Най-много да се прожектира на азиатския пазар, на DVD и по кабеларките. Защото, въпреки че е български (или защото е), съвсем не е за показване на запад. Както и всеки друг филм, направен и продуциран от Ню Имидж. Всъщност, не съм сигурна дали изобщо е за показване, но както и да е...

Понеже се разбрахме да не говоря лошо за български филми, първо ще кажа хубавото. Актьорите са подбрани добре. Не знам как са се навили по-известните от тях, но и не е моя работа. Деян Донков и Блатечки са агресивни и достатъчно убедителни скинари. Удо Кир се справя с ролята на психаря-убиец на деца, според възможностите, които са му предоставени от сценария (повярвайте, не са големи).

Арманд Асанте се опитва с всички сили да ни убеди, че всичко, което се случва, не е пълна безсмислица. Даниел Бернхард е доста секси, тъжен и меланхоличен и също се справя със задачите си. Шърли Бренер - също.

И тъй като се разбрахме, че екипът е международен, имам право поне на 2-3 реплики за недостатъците.

Няколко от историите и образите са копи-пейстнати от класики в жанра, което ги кара да висят като прани гащи без простор във въздуха в контекста на основния сюжет (имам предвид старата дружба между комисаря и един от гангстерите, расовата дискриминация (???), любовта между турчина и скинарката (уф, и без нея можеше да мине) и др.  ) Всичко това ги прави излишни и тежащи на основната линия в сценария.

Убиецът е зловещ, докато е неизвестна и невизуализирана по никакъв начин сянка, защото най-страшно е винаги това, което не можеш да видиш. След като съвсем неоправдано се показва, аз губя интерес към него и не се интересувам до края.

Когато говоренето и заканите в един мафиотски трилър са повече от действието, никой не вярва, че става дума за нещо реалистично. Stop talking and shoot!

Това е.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата