IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Теодор Ушев: В Москва „φ1.618“ беше изпратен с кадри против войната и Путин

Режисьорът определя участието си като пънкарски, провокативен акт на изкуството

Снимка: архив, БГНЕС

Снимка: архив, БГНЕС

Четири нови кадъра с послания против войната и Путин са били включени във филма „φ1.618“, изпратен от Теодор Ушев за прожекциите в рамките на 45-ия Московски международен филмов фестивал, каза режисьорът пред БТА.

Става въпрос за така наречения 25-и кадър. „Това е незаконна днес техника, използвана в рекламата през 50-те. Когато сложиш само един кадър с някаква марка, лого, текст, окото не го засича, но мозъкът регистрира изображението и на подсъзнателно ниво отчита присъствието му“, обясни Ушев.

Как това се е случило, както и детайли за целта на акцията, както той я нарича, режисьорът разказа в интервю за Българската телеграфна агенция, след като публикува във фейсбук текст от изказването си по време на проведената с руски журналисти пресконференция след официалната медийна прожекция на филма в Москва. Ушев цитира руски автори и заявява: „Войната унищожава руската култура. Всяка ваша изстреляна ракета изгаря по една руска книга. Всяка ваша бомба взривява по едно стихотворение, унищожава по един филм. С всяко убито невинно дете или жена убивате и по един ваш писател, артист, режисьор. Войната убива вашето изкуство!".

Отговорите на Теодор Ушев идват ден след закриващата церемония по награждавнето на 48-ото издание на московския фестивал на 27 април, когато стана известно, че филмът „φ1.618“ е получил специалната награда  "Сребърен Свети Георги". С реч, публикувана във фейсбук, Теодор Ушев обяви, че се отказва от отличието.

В интервюто си Теодор Ушев разказва за идеята и целта на участието на първия му игрален филм в московския фестивал, замислено като акция и какво е мнението му реакциите срещу тези негови действия.

„Мой приятел, филмов критик от Русия, ме попита не искам ли да изпратя филма си на Московския фестивал. Каза ми, след като го беше гледал в Талин: „Това е филм за фашизма в Русия, ще има много важно въздействие върху хората там".

Аз му казах, че се шегува. След това размислих и го изпратих. Нямах никакви илюзии, че ще го вземат. Съобщението в него е много ясно – филмът описва един тоталитарен дистопичен свят, копие на това, което представлява Русия днес.

Два дни по-късно получих съобщение, че искат филма за конкурсната програма. Това се случи един месец преди крайния срок за изпращане на филми. Не можех да повярвам. Нито аз, нито хората от екипа. Дори някой каза: „Тия от селекционната комисия някой ще ги убие“.

Отначало реакцията ми беше, че в никакъв случай, филмът ми няма да ходи във фестивала на Михалков. След това поговорих с колеги от Русия, разказах им за случката. Всичките, до един противници на режима, ми казаха: „Задължително филмът трябва да се прожектира". Трябва да е ясно – ако това беше филм за птичките и пчеличките, никога не бих го изпратил. Но, мислех си, това е филм, който може да повлияе по някакъв начин на хората, които по принуда продължават да живеят там. Да им даде кураж, да ги утеши.

В момента ситуацията в Русия е такава, че е почти невъзможно да се спасиш и да избягаш. Има непробиваема стена, през която не минава никаква светлина. И птичка не може да прелети. С различни методи (познати ни от времето на соца) държат хората вътре. Отнемане, неиздаване на паспорти. Няколко мои приятели се опитват да излязат от месеци, но имат малки деца и режимът нарочно не им издава паспорти“, разказа Ушев.

В отговор на въпрос: "Написахте, че плакатът на "φ1.618“ за Московския фестивал е най-добрият, който сте правил досега. Направихте ли нещо друго различно и специално за филма там?" той каза:

„Ето тук идва истинската причина за цялата акция. В един момент ми хрумна още една идея – да направя версия на филма, в който да включа така наречения 25-и кадър. Това е незаконна днес техника, използвана в рекламата през 50-те. Когато сложиш само един кадър с някаква марка, лого, текст, окото не го засича, но мозъкът регистрира изображението и на подсъзнателно ниво отчита присъствието му. Така нареченият „сюблимен кадър“. Използва се в анимацията. Аз самият съм го използвал в два мои филма преди.

Във филма така или иначе има splash кадри, като тези в комиксите. Трябваше само да подменя няколко кадъра с нови изображения, които направих – четири на брой: „Путин говно", „Нет войне" и „Иди" и „На хуй", които сложих един след друг.

Първите два сложих в танца на Гаргара. Другите – в края, преди експлозията на Пумпала. Целта беше да бъдат на места, където да не се забелязват. Но да останат в подсъзнанието на зрителя.

От този момент прожекцията на филма на фестивала ми стана идея фикс. За мен стана пънкарски, провокативен акт на изкуството. И държа участието на точно този филм, на точно този фестивал, в точно този момент да се възприема само така.

Оставаше само да измисля начин как да стане, така че при първия чек на файла да не го видят. Имаше правописна грешка в един текст. Те го отбелязаха, когато превеждаха филма, и тогава им изпратих новия файл с въпросните кадри“, обясни Ушев.

„Смятам, че мнозинството от хората в Москва наистина мразят Путин, войната. Но са в клещите на терора. Обобщаването, че всички руснаци не са хора, че са жестоки и безчовечни, че всички подкрепят режима и войната, са неверни и обидни за хората. Изглежда мнозина са забравили какво е да живееш в тоталитарен режим, в цензура, под заплаха да бъдеш хвърлен в затвора за най-малката проява на свободно „словоизявление". Сигурно съм наивен, че мога да променя каквото и да било там. Но поне опитах“, каза режисьорът.

На въпрос: "Ако участието на филма в Москва е акция, каква е нейната цел и към кого е насочена?" Теодор Ушев отговори:

„Системни, фашистки режими се побеждават само с несистемни методи. Аз наивно вярвам в силата на изкуството да променя, да предизвиква света. Изкуството не върви след политиката, след събитията. То трябва да бъде събитие само за себе си. Исках да пробвам да сритам тенджерата, да я гръмна. Там, на място.

Да видя до каква степен Русия е фашизирана. До каква степен хората там са подчинени, поробени от Кошчей и злото. Пак повтарям – най-важната цел беше филмът да бъде показан! Всичко останало беше бонус, който съдбата благородно ми подхвърли. Или добри хора в Русия.

Смятам, че самото награждаване на филма е форма на протест от хората в журито. Може и да греша, не знам. Някой ден ще разбера. Живял съм по времето на тоталитарен режим и цензура и знам, че всеки наглед малък жест има огромно значение в условията на терор, несвобода и репресии.

Всяко разобличаване на рашисткия режим има смисъл. Трябва да бъдат провокирани постоянно, да им се залагат бомбички, за да бъдат принудени да грешат. Отзвукът сред приятелите ми руснаци и украинци е недвусмислен. От няколко дни получавам поздравления от хора, които уважавам“, каза Теодор Ушев в интервюто.
(БТА, Мая Стефанова)

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Кино
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата