Снощи германските техно легенди Scooter изнесоха първия си концерт в България, който ако запомнят въобще, със сигурност ще е със смесени чувства.
От една страна, посещаемостта на концерта бе доста ниска, но от друга, всички присъстващи бяха наясно за какво са там и познаваха в детайли творчеството на групата.
Липсата на случайни туристи сътвори нечовешки купон, а свободните пространства само помогнаха на якото трещене.
Час преди концерта се срещнахме с Rick J. Jordan – композитор и звуков инженер на Scooter, за да си поговорим какви ги вършат тримата напоследък и какво да очакваме занапред...
В последните месеци усилено работите в студио върху нов албум, който се очаква през пролетта. Разкажете малко за него.
Да, наистина работим, но не мога да кажа кой-знае какво, защото сме още в началото – за момента само събираме идеи, експериментираме със стилове. Изглежда, че ще бъде по-различен от предишния. Разбира се, енергията, типична за Scooter, ще се запази, но ще има повече прогресив и електро влияния.
Как ловувате за нов звук? Знам, че ходите много по клубове...
Да, точно така. Излизаме много – от една страна, за да се забавляваме, но и за да поддържаме топлата връзка с клубната и електронната сцена, да видим как вървят нещата, на какво реагира публиката и какво правят колегите.
Разбира се, по-голямата част от работата по новия звук е чисто студийна и се базира на множество експерименти, които правим, докато не чуем нещо, което ни харесва, и не си кажем: „Ето това е!“.
Много често ползвате култови тракове на групи или музиканти, но винаги преработени през вашия собствен стил. Очевидна е връзката ви с електронната сцена, но кое ви вдъхновява повече – тя или песните, които преработвате и правите част от нея?
Идеята е да ги комбинираш и най-вече – да комбинираш музика, която не е денс, с електронна. Правим го от 90-те и обожаваме идеята да вземем стара песен и да я преработим в абсолютно различен музикален контекст, правейки я нещо различно и ново.
Вие сте една от най-продуктивните групи, с 45 хита и 17 албума и постоянно правите нови проекти – как се промени музиката ви през годините?
Звукът постоянно се променя и ако в началото е била много по-лека и денс, с елементи от рок и джаз, в последните 10 години семплираме съсем различни стилове – хип-хоп, метъл, алтърнатив...
Scooter е едно от малкото изключения сред групите, станали суперизвестни през 90-те, защото част от големите ви успехи всъщност се случиха в последните 3-4 години. Как го правите?
Ами честно казано, с H. P. (Ханс-Петер – вокалът на Scooter – бел. авт.) започнахме да работим още през 1986-а. Което е 8 години преди първия ни голям успех. Това ни направи доста по-опитни в изкуството да запазиш високите нива на продуктивност и иновативност.
Много други колеги постигат успеха си 2 години след началото. Може би това е един от ключовете към успеха ни – знаем, че трябва постоянно да работим и да запазваме високите нива на креативност, за да продължаваме.
Вие сте част от единствената сцена, от която в последното десетилетие постоянно излизат нови неща, като например дъбстепът. Кое е най-интересното ново нещо за теб?
Определено си падам по прогресивния звук. Но понякога, честно казано, имам нужда от трайбъл – чист ритъм без много зарибяващи елементи...
Ако трябва да посочим един от най-типичните елементи на собствената ви музика – то той би бил именно зарибяващите елементи – фраза в текста или звук, който е супер запомнящ се и се забива в главата много след като парчето е свършило... Нарочно ли търсите тези примамки?
Не, по-скоро си правим музиката и те се раждат. И когато преработваме или слушаме песни, които ремиксираме, си казваме – ето, това може да бъде зарибяващата фраза. Разбира се, Ханс често нарочно измисля припеви, които карат хората да крещят с него, докато пее.
Понякога не е лесно да бъдеш една от най-успешните германски банди на всички времена, защото лесно казваш неща като „германците не могат да танцуват“ и всички ви вярват...
Е, какво друго да кажем, когато е факт – всичките ни танцьори са чужденци...
Друга супер група от Германия в момента е Rammstein, с които сте работили. Това ли е лицето на немския звук? Доста хард...
Наскоро четох едно списание за електронна музика и според тях Германия е родината майка на електронната музика. За нас винаги е изглеждало, че през 80-те всичко дойде от Великобритания, но изследователите твърдят, че всичко е тръгнало от нас – с банди като Kraftwerk и Klaus Schulze. От друга страна, метълът и тежкият рок са неразривна част от германската музикална култура. Така че може би да – Германия е страна с дълбоки корени на електронната музика и тежкия звук.
В последните години почти няма световен артист, който да е станал известен само заради музиката си – съвременните музиканти постоянно измислят как да я свържат с другите изкуства – кино, театър, пърформанс, танци и т.н. Как измисляте концепциите за своите шоута?
Със сигурност ние тримата лично следим и измисляме концепциите за участията си. Разбира се, имаме мениджър и екип от съветници и професионалисти, но ние решаваме кое кога и как да се случи. Огънят, танцьорите, светлините – искаме всичко да се случва както сме си го представили.
Виж снимки от концерта на бандата!
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.