Public Enemy идват за първия си концерт у нас, който ще се състои на 27 октомври в зала Христо Ботев.
Дни преди шоуто се чухме с обществен враг номер едно – Chuck D.
Наскоро отпразнувал петдесетия си юбилей, той е на върха на енергията си за нови проекти и все така силно вярва в класиката.
Основател и идеолог на групата, той е един от най-емблематичните и уникални гласове в съвременния рап, а римите му трудно могат да оставят когото и да било безразличен.
Десетилетия след началото на Public Enemy, политическата му ангажираност е все така силна, а мисията да развива и подобрява хип-хоп културата го е направила създател и идеолог на редица тематични медии.
Още – от самия него!
Ти си един от първите изпълнители, които подкрепиха изцяло peer-to-peer споделянето на музика и се отказаха от идеята за печалба от продажба на дискове на всяка цена. 10 години след промяната в бизнеса как гледаш на музикалната индустрия?
В момента вярвам в интернет и за мен няма смисъл от физически копия, които така или иначе всеки може да си направи сам, ако има нужда. Аз продължавам да правя музика, Public Enemy са по-добри отвсякога и за нас нищо лошо не се е случило. Дори обратното – има цяла вселена от нови начини да достигнем до феновете и успехът на настоящото турне и на моя самостоятелен албум го доказват.
Ако не са продажбите, какъв е измерителят на успеха сега?
В момента единственият начин да изкарваш пари от музика е чрез живи шоута. И те да бъдат толкова феноменални, че хората да искат да си платят не само предварително, а и след тях. Ако докоснеш някого с изпълнение на живо, ако си близо до феновете си постоянно, те ще те подкрепят безусловно – и финансово, и емоционално.
В последния си сингъл пеете, че революцията продължава и е тук. В какво се изразява тя?
Да. И то именно в интернет. За да става светът по-добро място, артистите трябва да се бунтуват. И досега има много неща в музиката и шоубизнеса, които трябва да бъдат променени. Добрата новина е, че благодарение на новите технологии все повече талант може да си позволи студио и достъп до медии и фенове. За мейнстрийма няма изобщо да говоря, защото с него не се състезаваме. Говоря за милионите хора и артисти по света.
Част от твоята мисия е популяризирането на нови таланти и изваждането от архивите на класиката чрез двете ти медии – HipHopGods.com и SheMovement.com...
Много време е минало и историята на музиката и в частност – на хип-хопа, някак засипва с пясък всичко. Хората не знаят как да откриват и разпознават класическите тракове, в неизгодна позиция са и жените в хип-хопа. Затова направих двата проекта – да приближа и систематизирам своите знания за тази музика и да ги представя на заинтересованите. Също и защото мейнстрийм медиите не подкрепят нито класиката, нито жените и това беше единственият начин да им дам глас.
Сега е време, в което има цял нов бранд артисти, наречени YouTube звезди. Ако Public Enemy стартираха кариерата си сега, каква щеше да бъде бандата?
Щяхме да имаме много дейност в YouTube и интернет. Щяхме напълно да се възползваме от Twitter и Facebook. Щяхме да сме близо с публиката си, толкова близо, че да създадем общност с феновете.
Ти си последовател на исляма, а съпругата ти е професор и изследовател на културата на афроамериканците (Black Studies). Какво мислиш за нарастващата нужда на хората по света от религия?
Всъщност уважавам всички религии и мисля, че религията е израз на нуждата от грижи на човечеството като цяло. Хората имаме нужда от вярата, че нещата могат да бъдат по-добри и по-красиви. Друг начин да повярваме в това е и музиката. Затова като цяло вярвам в културата и цивилизацията.
Джими Хендрикс казва, че ако има каквато и да било промяна в света, тя трябва да се случи чрез музиката. Какво според теб е променила в света вашата музика?
Надявам се, че хората, които са слушали и слушат Public Enemy, са много по-будни и отворени към света. Също така сме показали на хората, че ако правят добро за хората около себе си и за непознатите, помагат светът да стане по-добро място за живеене.
С настоящото си турне представяте албум, който е вече на 20 години. Защо?
Защото тази музика се смята за класика и ние искахме да покажем на хората, че добрата музика и доброто шоу се отнасят към безвремието. Турнето първо премина през Щатите и публиката реагираше страхотно. В Бъфало имаше фенове на около 12-13 години и те ни казаха, че никога не са мислили, че хип-хопът може а бъде толкова величествен.
Как според теб младата публика се свързва с вашата музика? Малко от тях имат това усещане за бунт, както хората, израснали в последните десетилетия на 20 век...
Мисля, че се свързват с нас не рационално, а защото усещат енергията. Тя е универсален език, като музиката. Не знам много за България, но ние пътуваме до много точки по света с едно от най-добрите хип-хоп шоута, така че тепърва предстои сами да се убедите какви емоции носи нашата музика. Ние пък нямаме търпение да се срещнем с вас!
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.