Доста малка е вероятността да не си чувал поне едната дума от заглавието.
Още по-невероятното обаче е, че центърът, от където тя плъзва у нас, е Пазарджик.
Запознайте се с един от агентите, които популяризират доказано най-древния духов инструмент в света.
Това е Хорхе. Така и не разбрах истинското му име, но не е важно.
Той е свързан с едно голямо пътуване от Австралия, през Африка, до Пазарджик. Само че не е пътувал той, а една голяма част от живота му.
"За първи път го видях на един фолклорен фестивал в Широка лъка в Родопите. Аз съм от Пазарджик и след фестивала се запознах с едно светлорусо момче от колониите в южна Африка.
Инструментът отдавна е плъзнал по цял свят и той в Африка се беше научил да ги прави. Донесе ни една книжка с подробни указания. Супер бързо се зарибихме, направихме си ги и масово се почнахме. Моите приятели имат по 3 до 6. Аз засега имам две.
Пазарджишката школа у нас е най-силна.. Никъде не е толкова масово като в Пазарджик."
Все още не съм сигурна за какво говори. По думите му не си създавам никаква визуална представа. Обяснява, че диджеридуто е като тръба, която прави "буууу".
"Звукът прилича на този на беримбауто (бразилски струнен инструмент). Обаче обертонът е много по-мощен.
Има много ниска честота. Аналогична на всички земни звуци – като пада камък, като се чупи дърво, като има гръмотевици. Вълната като се блъска в скалите. Вибрацията на земята е същата като на диджеридуто."
Става ми толкова интересно, че го моля да го донесе и да посвири. След 5 минути вече сме в един от онези вълшебни зелени вътрешни дворове, с които центърът на София изобилства. Той свири:
Как се прави този инструмент, как се постига тази честота?
Създава се по изключително интересен начин. В Австралия има един специален вид термити, които ядат само вътрешната страна на евкалипта и оставят непокътната външната. Освен това я ядат по особен начин – в две спирали – като ДНК.
Аборигените почукват по клоните и където бие на кухо, се реже и буквално след 15 минути може да се свири на инструмента.
При тях, в традиционна форма, освен за музика се използва и като форма на комуникация – определени звуци означават определени думи.
Каква част от живота ти е инструментът?
Не знам, голяма. Аз свиря само от няколко месеца. Но вече си изкарвам парите с диджеридуто – заставам някъде и свиря. Интересно им е на хората, когато минават, те го чувстват и така. Най-често съм на Славейков.
Иначе аз по принцип съм художник, уча графика в Художествената академия. Никога преди не съм се занимавал с музика. Но диджеридуто отключва в мен нови канали, които ми помагат при рисуването. Един творец трябва да се занимава с много неща – вече има артисти, не трябва едно и също само, защото заспиваш, ограничаваш се.
Кое е най-якото изживяване с диджеридуто?
Ами то е между яко, странно и страшно.
Веднъж реших да си посвиря в банята, защото е тясна и има акустика и много яко се чува. Толкова се изкефих, че си викам, я да изгася лампата, за да не се разсейвам. Изгасям, свиря и изведнъж светът започва да се завърта, усещам, че се отделям от тялото си.
Уплаших се и спрях. Направо не е истина колко странно беше, честно!
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.