Има ли нещо гнило в желанието на четирима ученици да поздравят любимата си учителка за рождения й ден. Да й занесат сервиз кристални чаши и да я накарат да се чувства щастлива?
Всъщност това е началото на пиесата „Скъпа Елена Сергеевна“, която може да гледаме на сцената на Театрална Работилница „Сфумато“.
Режисьорът Мартин Киселов ни предлага своя нов прочит на съветската пиеса от 1980 г. на Людмила Разумовская, но изведена в настоящето, постановката звучи искрено актуална.
Приятелският жест е параван на истинското желание на завършващите училище. В дома на Сергеевна е ключа, който може да им проправи път до техните матури по математика, а от там и да им даде скок към по-светло бъдеще в университета.
И ако в началото се сблъскват двете страни на идеалистичния морал и мъртвите думи, които той изповядва, то постепенно персонажите разкриват няколко напълно различни мотиви да стигнат до дома на учителката си.
Един скрива неприличните си планове зад абсурдността бюрокрацията и в несъвършенството на системата, според която всеки трябва да е едновременно математик и филолог. Друг просто намира още един повод да глътне малко повечко алкохол ( тийнейджърски навик, зародил се от семейна обремененост), а трети намира в цялата ситуация стимул да преоткрие таланта си на ловък манипулатор.
Сред непринудени първоначални разговори, сковани шегички, неловки танци под звуците на Алла Пугачова, персонажите разкриват понякога постепенно, а друг път наведнъж истинските си намерения, с което разговорите тръгват в съвсем нова посока.
Сценографията, дело на Пламена Дичева, ни потапя в стаята, в която всяка мебел е изградена от наредени книги. Напълно в унисон с учителя – превърнал професията в свой живот и единствена значимост.
„Скъпа Елена Сергеевна“ е поръчкова пиеса, която обаче е играна с доста явни корекции. В Петербург дори се е изисквало след всяко представление да има и дискусия. У нас пиесата се играе за първи път през март, а може да я видим и в новия сезон на театър "Сфумато". В ролята на Елена Сергеевна е актрисата Ангелина Славова, а учениците са изиграни от Ева Данаилова, Милко Йовчев, Благой Бойчев и Никола Стоянов от сдружение „Реплика“.
И докато в началото дебютантката Разумовская вижда цензурирането на пиесата си, то след обявяването на „перестройката“, пиесата е екранизирана от Елдар Разянов ( с участието на Марина Нейлова), започват да я поставят във всички театри, както и извън Русия.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.