IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

"Летящият холандец" акостира в Летния театър във Варна

Операта може да гледаме на 21 юни

"Летящият холандец" акостира в Летния театър във Варна

Оперното изкуство влиза в Летния театър във Варна. Началото ще бъде поставено на 21 юни с операта „Летящият холандец“, посветена на 200-годишнината от рождението на Рихард Вагнер.

Със своите музикални драми и дръзки търсения Рихард Вагнер остава в музикалната история като един от най-големите реформатори на оперното изкуство. Целият живот на гениалния композитор, също поет и писател, преминава в отстояване на идеите за едно по-различно изкуство. Вагнер сам пише текстовете на всички свои произведения, а книгите му в областта на история на изкуството и до днес предизвикват интерес.

Ето и как се е появил „Летящият холандец“. Още като млад Вагнер се увлича по широко разпространените в крайморските страни митове за кораба-призрак и моряка-скитник. Особено го впечатлява легендата за Летящия холандец, която разказва за кораб, осъден да плава до деня на Страшния съд. Вдъхновен от сюжета, Вагнер създава своята опера за кратко време и сам дирижира премиерата в Дрезден през 1834 г. „Започнах с хора на моряците и песента на предачките; всичко ми се отдаваше веднага… След седем седмици цялата опера беше готова. Накрая обаче отново ми се струпаха грижи и минаха цели два месеца, преди да мога да напиша увертюрата към завършената опера, въпреки че бе готова в главата ми”, отбелязва години по-късно в автобиографичните си записки композиторът.
Именно това негово произведение се превръща в едно от върховите постижения на немската романтична опера след Карл Мария фон Вебер. В това произведение са съчетани битово-реалистични и фантастични сцени и в тяхното редуване се разкрива драмата на главните герои Холандеца и Сента. Музикалният образ на Холандеца с неговите душевни терзания представлява истинско художествено достижение в оперното творчество. Романтична, мечтателна и възвишена, Сента е олицетворение на идеала на Вагнер за любящата и вярна жена. Оттук-нататък композиторът ще обогатява този образ в следващите си опери – Елизабет в „Танхойзер”, Елза в „Лоенгрин” и др.

Най-важната роля в „Летящият холандец” е поверена на оркестъра, който трябва да пренесе цялото психологическо въздействие, заложено в оркестровата партитура. Увертюрата на „Летящият холандец”, както и увертюрите на почти всички Вагнерови опери, е изключително симфонично произведение, в което конспективно е пресъздадена цялата драма. Изведени са главните теми от операта, обрисувани са картините на бурното море и на веселия празник. Релефно са пресъздадени и чувствата на двамата главни герои – вечното неспокойствие на Холандеца и силната любов на Сента. Музиката на „Летящият холандец” интригува със своя баладичен характер, с драматизма и в същото време с народностния си облик. Наред с младежките пориви, тя отразява оригиналното мислене на автора и съдържа онази специфична сила на внушението, която ще стане типична за цялото творчество на Вагнер.

Диригентската концепция на творбата на 21 юни е дело на младия диригент на Варненската опера Светослав Борисов. Специално за ролята на Холандеца от Виена пристига българският оперен певец Апостол Миленков, на който ще партнира водещото сопрано на Варненската опера Линка Стоянова като Сента. Останалите персонажи ще защитят Ангел Христов от Софийска опера и балет (Даланд) и солистите на Държавна опера Валерий Георгиев (Ерик), Арсений Арсов (Кормчия) и Силвия Ангелова (Мари).

Освен ролята на Холандеца, Апостол Миленков ще изпълни в Опера в Летния театър – Варна 2013 и басовата партия във Вердиевия „Реквием” на 30 юли. Това ще бъде втората му изява в „Реквием” след успешния дебют на прочутата сцена на Музикферайн във Виена през януари т. г.

В премиерното концертно изпълнение на "Летящият холандец" на 21 юни солистката на Държавна опера Варна Линка Стоянова ще пресъздаде образа на Сента. Утвърденото сопрано има в репертоара си роли като Тоска, Мими (“Бохеми”), Чо-Чо Сан (“Мадам Бътерфлай”) на Пучини; Елизабет (“Дон Карлос”), Аида, Леонора (“Трубадур”), Амалия (“Бал с маски”), Дездемона (”Отело”), Одабела (“Атила”) на Верди, Неда от “Палячо” (Леонкавало), Микаела от “Кармен” (Бизе), Реквием – Моцарт, Реквием – Верди, Донна Ана от “Дон Жуан” и Графинята от “Сватбата на Фигаро” на Моцарт и др.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата