Те са двама.
На една възраст са.
Познават се.
Коренно различни са.
И са най-младите директори на театри в България.
Поради тази причина се видяхме и си поговорихме за театъра, миналото и бъдещето, както и за това колко е приятно да си директор.
Васил Василев е на 29 години. Завършва театрална режисура в НАТФИЗ "Кр. Сарафов" в класа на проф. Христо Христов през 2002 година .
Той е висок, рус и се мисли за красив. Освен това се мисли за по-младия от двамата - и е.
Директор е на Драматичен театър - Ловеч от 11 септември.
Александър Събев е на 30 години. Завършва театрална режисура (магистър) и театрознание (магистър) през 2006 година в НАТФИЗ. Кара двете си висши едновременно при професорите Пламен Марков и Николай Йорданов. Преди това учи финанси няколко семестъра.
В момента, освен директор на театъра, е астистент на проф. Атанас Атанасов в актьорския му клас, както и на проф. Пламен Марков - в режисьорския.
Определя се като грозен и изключително прост. И не е.
Директор е на Драматичен театър "Гео Милев" - Стара Загора от 11 септември.
Предвид апокалиптичната дата на встъпване в длъжност, се надявам, че срутените кули ще са на мързела и празните салони.
Постановки
В.В.: Като актьор: "Три високи жени" театър 199, в ролята на Синът;
"Железният светилник" от Димитър Талев, Нов драматичен театър "Сълза и смях",
"Преспанските камбани" от Димитър Талев, Нов драматичен театър "Сълза и смях"
Като режисьор: "Арахангел Михаил" от Георги Марков, ДТ- Ловеч и Нов драматичен театър "Сълза и смях".
Фолклорно - исторически спектакъл "Бяла Анаста", ДТ - Ловеч.
А.С.: Режисьор: "Учител" - Драматичен театър - Стара Загора
"Денят на Св. Валентин" - Драматичен театър "Никола Вапцаров" - Благоевград.
Награди
В.В.: Мно-о-о-ого, но в предстоящото време...
А.С.: Няколко в НАТФИЗ за най-изявил се студент и за театрална режисура и една на Балканския университетски фестивал в Благоевград - за режисурата на "Платонов" по Чехов и "Кървава сватба"на Лорка, които съм поставял в академията.
Каква беше твоята програма за театъра на конкурса?
В.В.: Кратка, ясна, точна и изпълнима. Работя върху това Драматичен театър - Ловеч да си извоюва престижно място в българската театрална култура
А.С.: Идеята ми беше да организирам театъра не само като работилница за представления, но и като театрално пространство. Аз съм театровед и театрален режисьор и художествените ми критерии са културулогични и концептуални. Ако един актьор е директор, неговите критерии най-често са емоционални. Исках да динамизирам работата на целия екип, да направя възможна една добра PR кампания и да намеря финансиране.
Първите нововъведения, които направи?
В.В.: Смених печата на театъра, защото на стария все още пишеше "Народна Република България".
А.С.: Създадохме режисьорска колегия, която да се грижи за репертоара на театъра и драматургична банка, която да се свързва с преводачи и да търси непубликувана нова драматургия. Назначих арт мениджър и административен директор.
Какво по-различно и по-добро може да направи един млад директор за разлика от възрастния?
В.В.: Възрастта е въпрос на собствено усещане, а не на житейски години, нали? Мисля, че и по-младите и по-възрастните, ако са отговорни и приемат работата си като мисия, биха направили много.
А.С.: Младият директор би могъл да е по-радикален относно художествените изисквания и критерии. Аз специално от работата си със студенти в НАТФИЗ имам преки наблюдения от актьорите и режисьорите, които излизат оттам. Мога да ги наблюдавам, да следя развитието им и да ги отглеждам. Това ми дава предимството да знам кой какъв е и да не питам приятели и познати за тях.
На какво се дължи събуждането на театрите извън София, което се забелязва напоследък?
В.В.: Без коментар. А, откога се забелязва тази тенденция?
А.С.: Ами нормално е - като икономически цикъл. Като нещо е много зле и не може да се влошава повече, то започва да се обновява. Иска ми се нашият театър да е равностоен на добрите столични театри и да има екипен дух, защото екипността прави хубавия театър.
Какво се случва в театъра в момента?
В.В.: Предстоят ни две премиери - "Урболешка трагедия" от Душан Ковачевич, постановка - Димитър Стоянов и "Посоката далеч от теб" от Артур Шлицлер - режисьорски дебют на Лиляна Байлова (абсолвентка от НАТФИЗ в класа на проф. Маргарита Младенова) .
А.С.: Предстоят ни две премиери - "Стъклената менажерия" от Тенеси Уилямс, реж. Красимир Спасов и "Фантазия" от Алфред дьо Мюсе, реж. Василена Радева.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.