Постановка от ново поколение ще гостува у нас на 16-ти и 17-ти ноември като част от международната програма на АСТ Фестивал за свободен театър. Вдъхновен от творчеството на Зигмунд Фройд, уникалният спектакъл Whist от Великобритания ще изправи зрителите на ръба на реалността, като обедини физически театър и технология за смесване на реалността. Създателите на постановката ни канят в Студио 2.0 на пътешествие в подсъзнанието, където инстинктите водят през свят на сюрреалистични мечти и страхове.
Спектакълът се случва с помощта на VR очила в специална среда, която размива границите между съзнанието и безсъзнанието, реалността и фантастиката, физическото и виртуалното. Създателите на спектакъла са от Япония и Франция, но от години творят във Великобритания. Идеята им хрумва още през 2014 г., 2015 г. започва работата по проекта, а 2017 г. се случва неговата премиера.
В спектакъла е и Естебан Фурми – професионален танцьор с впечатляваща биография, състезател с пистов мотор и един от създателите на новаторския WHIST.
Как се запознахте и какво Ви обедини, за да започнете да работите заедно?
Запознахме се през 2011 г. в Лондон, където работихме като танцьори. За пръв път работихме заедно през 2013 г., върху проект на име Kinbaku, който беше представен на две места в Лондон. Имаме подобен вкус за изкуство, интересуваме се от философия и психология, мнението на обществото и нашето собствено, като творци. Визията ни е да поставим публиката в центъра на представлението, за да усети какво чувстваме ние на сцената като танцьори преминаващи през различни емоции.
Разкажете повече за вашето изкуство?
Творческият процес при нас започва с абсолютната свобода и един прост въпрос. Правим известни проучвания, след което се събираме, за да доразвием идеите заедно. Така действаме до създаването на цяла продукция, която после можем да представим на различни места. В началото не знаем как ще изглежда крайният продукт. Черпим вдъхновение едни от други и от хората, които ни заобикалят.
Откъде дойде идеята за Virtua Reality представление WHIST?
Бяхме дълбоко впечатление от минотавъра в гръцката митология - смята се, че той символизира първичния страх от несъзнаваното. За пръв път се сблъскахме с виртуална реалност през 2014 г. и си помислихме, че би било страхотно да развием това като представление, в което напълно да потопим публиката. Докато концепцията се развиваше продължихме да откриваме връзки между виртуалното и реалността, съзнателното и несъзнателното, съня и страха и всичко това ни доведе до изследвания на Зигмунд Фройд.
Думата WHIST в заглавието на пърформънса едноименната игра на карти ли индикира?
Не. Къщата, в която снимахме филма – викторианска къща от 1707 г. в Ашфорд, се казваше Whist. Но това не е смисъл, който трябва да се приеме буквано – отворен е за интерпретация. Приемете работата ни като въпрос, а не като отговор.
Кое е по важно за вас – концептуалната или техническата част? Колко разчитате на технологиите, които използвате?
Концептуалната част е това, което задвижва техническата. Намираме технологията, сама по себе си, за скучна. Всички елементи – изпълнение, инсталация и технология – трябва да се слеят. Те изкарват наяве и допълнително засилват нашите силни страни. Нито едното не е по-силно от другото.
Вече сте представили спектакъла в различни градове. Какви са разликите във впечатленията на хората от представлението?
Има повече прилики, отколкото разлики. Разликите са на индивидуално ниво. По-възрастните хора имат тенденцията да са много по-фокусирани върху действието, докато по-младите се оглеждат наоколо повече. Някои хора се движат по такъв начин по време на спектакъла, че изглеждат като танцьори, въпреки че не са. Това е специалното при нашата работа – всеки е свободен да прави каквото поиска и да тръгне на където го отведе инстинктът!
Някои от хората, гледали вашето шоу, споделят, че са били пренесени в друга реалност. Там те губят ли се или намират нови неща за съществуването си?
Някои хора напълно се потапят и изгубват в тази друга реалност. Повечето казват, че това е съвсем ново усещане за тях. Много се харесва и последната част от представлението, в която се анализира техният личен път(има общо 76 различни начини да се навигира в историята). Най-вече смятаме, че публиката не очаква комбинацията от арт инсталация, интерактивно разказване на история и анализи, написани от психоанализатор от Музея на Фройд! Интересен е фактът, че един от участниците сподели с нас, че е усетил текстурата на представлението като британска - Ние всъщност сме от Япония и Франция, но от доста време сме във Великобритания. Изглежда човек наистина се адаптира и приема културата на страната, в която живее.
Мислите ли, че виртуалната реалност в изкуството може да замени човешкото присъствие?
Не! Определено не – няма нищо по-хубаво от живото изпълнение. Създадохме WHIST, защото искахме да направим нещо, което няма как да се случи на сцената в реално време, като например, използването на специални ефекти, каквито виждаме по филмите.
Кои артисти са повлияли на работата Ви най-много?
Ромео Кастелучи, Шуджи Тераяма, Хидеки Нода, Шион Соно, Джазмин Върмонд, Антони Гормли, Дейвид Линч, Стенли Кубрик и Филип К. Дик например. Черпим вдъхновение и от френските писатели, интелектуалци и философи като Жан-Пол Сартр, Мишел Онфре, Жак Атали и Мишел Уелбек. И много, много други, както и от хората около нас.
WHIST първият Ви VR проект ли е и знаете ли какъв ще е следващият?
В момента сме на фаза проучване за нов проект, чиято премиера ще бъде през 2019 г. Ще си поиграем с хаптична технология и синтез на вълново поле! Твърде рано е да се каже, но искаме да се завърнем към представленията на живо, със сигурност няма да е VR.
През това време, освен обиколката с WHIST, имаме още няколко проекта за следващите 12 месеца – изложби, проектиране на AR(augmented reality/разширена реалност) игри и създаването на широкомащабна работа, базирана на Първата световна война. Планираме много продукции, което означава и много съвместна работа с талантливи хора. Много сме развълнуване да видим какво предстои!
*Седмото издание на АСТ Фестивал за свободен театър "Временна реалност(VR)" ще се проведе между 11-17 ноември. В програмата влизат осем представителни на свободната сцена у нас спектакли от последната година и четири чуждестранни постановки от Франция, Израел, Германия и Великобритания. По традиция фестивалът ще предложи и богата паралелна програма със срещи, работилници, менторски програми и събития.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.