Как да направим речта си интересна, убедителна и въздействаща? Много изследвания показват, че страхът от говоренето пред публика за много хора е по-голям от този от смъртта. В същото време, презентационните и меките умения (емоционалната интелигентност) са сред най-търсените сред работодателите и сред най-важните в съвременния свят на зуум срещи и постоянно общуване.
Темата коментира Диана Борисова - професор по сценична реч в НАТФИЗ и дългогодишен ръководител на магистърската програма по "Публична реч". В последните 4 десетилетия тя преподава, участва в международни конференции по проблемите на сценичната реч, журира конкурси по художествено слово, води майсторски класове и семинари за изкуството да говорим пред другите. Освен множество актьори, през нейни тренинги са преминали и някои от най-популярните телевизионни и радио водещи.
Днес Диана е посветила част от времето си на хора от различни професии - адвокати, преподаватели, журналисти, дори инженери и IT специалисти - да преодолеят несигурността си и да подобрят уменията си да говорят пред публика с онлайн курса "Говори с Диана".
Проф. Борисова, вие сте преподавател по сценична реч повече от 4 десетилетия. Как попаднахте в тази сфера?
Нали знаете, "Жиотът е онова, което се случва, докато кроим планове". Завърших ВИТИЗ, за да стана актриса. Това беше моята мечта. Изиграх в Плевен няколко главни роли, но ме теглеше към столицата. Докато чаках да се освободи място в Софийски театър, понеже не мога да стоя без да върша нещо, кандидатствах в академията за асистентско място. Приеха ме в катедра Сценична реч с отворени обятия, защото все още ме помнеха от студентските ми изпити. И така “временно” от 1977 г до днес преподавам. Но дълго време се съпротивлявах на идеята да съм педагог, а не актриса... Оказа се, че моето поприще е педагогиката.
Защо е важно да се научим да говорим правилно пред публика?
Предполагам нямате предвид само в правоговорно отношение. Има закони на звучащата реч, които подпомагат комуникацията. За да се представи ясно една идея, то тези закони задължително се прилагат и това привлича и задържа вниманието на аудиторията. Съвсем друго е самата структура на речта, която е различна в зависимост от мястото, от темата и от целта на оратора. Има различни реторични похвати. С тяхното прилагане речта става убедителна и въздействаща. И това е целта на всеки лидер, политик, оратор, независимо от областта, в която се изявява. Всяка реч има за цел да информира, да убеждава и да забавлява. Това се знае още от Цицерон. Но този последен елемент се пренебрегва от повечето днешни лидери и на преден план излиза назидателното звучене, което отблъсква слушателите и комуникацията се прекъсва.
В този смисъл, склонни сме да вярваме, че страстта и нагласата са много по-важни от правилния говор. Така ли е според вас?
И двете неща са важни. Посланието ще стигне до повече хора, и ще е убедително само, ако са спазени всички норми, включително и правоговорните. Но една гола харизма не е достатъчна. А нормите са: изрядна в правоговорно отношение реч, искреност – това гарантира употребата на средния регистър, чрез който сме напълно убедителни, ясно изведени аргументи и едва тогава - ентусиазъм или страст.
Световна тенденция е майсторите във всяка област да правят онлайн курсове, но като че ли в България вие сте една от първите. Как се появи курсът "Говори с Диана"?
Случайно. Знаете, че ако нещо трябва да се случи то се случва, и това важи и за нашите успехи, и за провалите ни, независимо дали в професионален, или житейски аспект. Имах среща с един мой студент Веселин Стоянов, няколко години след завършването му. Той предложи да се включа в обучителен проект за една водеща банка. Очевидно в тази банка има хора, които осъзнават значимостта на говорната комуникация в обслужването на клиентите. И са изказали предпочитания курсът да е в онлайн формат. Този проект пропадна, но идеята онлайн курс остана. И моят студент реши да я реализираме. Съгласих се, малко лекомислено, както ми се стори на следващия ден. Но на мен не ми е присъщо да давам заден ход и реших да се гмурна в това приключение. Той подбра изключително добри специалисти, всички работеха с огромно желание и страст, и днес имаме един продукт, който се използва от много хора в различни сфери на дейност.
Какво е изкуството да говорим пред публика?
Изкуството да говорим пред публика предлага определени кодове за въздействие, разглежда реторичните похвати като "най-краткия път към формиране на лидерски качества". Претендирам за авторство на това определение. Тази модерна специалност помага да се разгърне личностният потенциал на човека, да се развият в максимална степен заложените в ДНК-то положителни качества. И както обичам да казвам на студентите по Публична реч: "Вие можете повече, отколкото си мислите, и аз ще ви го докажа".
*Автор: Елена Пенева
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.