IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Какво се случи с безпристрастните новини?

Корпоративните медии отдавна вече са лишени от всякаква безпристрастност и се подчиняват основно на бизнес интереси

Какво се случи с безпристрастните новини?

“Какво се случи с безпристрастните новини?” е един от основните въпроси, зададени в книгата на филмовия и телевизионен теоретик професор Алън Тейлър, който избра София за световната премиера на творбата си “Ние, медиите”. Премиерата бе тази седмица в Дома на киното и изненадващо протече без голям медиен интерес, но тези, които присъстваха в никакъв случай не останаха разочаровани.    

Тейлър, който очарова аудиторията с увлекателния начин на представяне на изследването си, обясни, че се е спрял на българската столица за събитието, след като през април тази година стана продуцент на първото трансевропейско издание на филмовия експеримент Синемаспортс. Той се проведе едновременно във Франкфурт, София и Париж, а организатор бе Центърът за медийни изкуства Интерспейс.   
 

Според Тейлър щатските корпоративни медии отдавна вече са лишени от всякаква безпристрастност и се подчиняват основно на бизнес интереси. Достатъчно е да се отбележи кой стои зад най-големите имена в медийния бизнес. Така например NBC е собсвеност на американския конгломерат General Electric, CBS се контролира от Viacom (в която влизат и киностудията Paramount, музикалната телевизия MTV и др.), а ABC се държи от Disney Corporation. 
 

Всички тези големи групи през последните години закупиха множество по-малки медии, с което значително засилиха позициите в този бизнес. Именно бизнес. Защото според Тейлър ако доскоро за хората, получаващи информация от различните медии, се е говорело като за “граждани”, то този термин вече почти изцяло е заменен от думичката “потребители”.  
 

Тази подмяна се наблюдава особено ясно и в българските медии, каза Алън Тейлър. По думите му, когато човек е обграден от всякакви източници на информацията, когато научава за събитията по света и от Интернет, и от GSM-a си, и от всякакви други нови технологии, то той в голяма степен забравя, че се нуждае от безпристрастност. Готов е да приеме тази информация, която му е поднесена по интересен и оригинален начин.  
 

В един момент обаче медиите започват да губят доверието на своите потребители. Когато става така, че всяко събитие може по някакъв начин да се обвърже с рекламата на даден продукт или, което е и по-незабележимият процес, с прокарването на определена политика, хората неусетно губят увереността си в обективността на журналистите. Медиите намират решение: Холивуд.      
 

Основната теза на Алън Тейлър е, че в по-голямата си част холивудските филми защитават интересите на щатските корпоративни медии и техните собственици, които, от своя страна, са тясно свързани с властта, защото много техни бивши служители са или в голямата политика, или в комисиите, регулиращи медийното пространство.  
 

Един от посочените примери бе лентата “Денят на независимостта”, в която героите изрично споменават, че се осведомяват за случващото се от Sky News – собственост на News Corp., която пък държи студията Twentieth Century Fox. Познайте чия продукция е “Денят на независимостта”! Особено интересно, е че филмът промотира и една нова марка на компанията, управлявана от Рупърт Мърдок – марката Fox News. Името на телевизията се цитира като източник на информация на няколко пъти във фантастичния епос, който излиза по екраните през юни 1996 г. Fox News обаче е пусната едва през есента на същата година.  
 

Така медиите и киното се оказват по-близки, отколкото може да се предполага, но презентацията на Алън Тейлър не свършва дотук. На 26 юли предстои втората част от нея, в която професорът ще даде мнението си за други холивудски филми и най-вече за шаблонния вече образ на разследващата журналистка в някои екшъни. Най-често използваща суперпродукти на Microsoft, за да се добере до истината и да допринесе за спасяването на света.  

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата