На 8 февруари в пловдивската галерия Сариев ще бъде открита самостоятелната изложба със скулптури и рисунки на Симеон Симеонов.
Експозицията, носеща заглавието „Сега“, трансформира учебникарски примери за красота и съвършенство (Давид на Микеланджело, Венера от Вилендорф) чрез коментар с материала и формата.
Според автора „образите на класическото изкуство днес не са обект на съзерцание, което да ни доведе до среща с онова, което надхвърля времето и границите на човешкия дух. Те са присвоени и употребени като инструменти за усилване на консуматорския глад.
Най-често тези класически образи се използват в рекламите, опаковките, логата на различни продукти, услуги и фирми.
В този контекст при работата си чрез присвояване на тези визуални символи с цел разрушаване на класическите образи е начин те да се освободят отново за погледа”, обобщава Симеонов.
Затова с изложбата „Сега“, освен темите за създаването на „новото”, разрушаването на „старото” или съхраняване на „мъртвото”, той поставя и въпроса за отговорността на изкуството в ситуация на неестествено разрастване на предметното, сексуалното, политическото, културното, като синоним на съвременното живеене.
Скулптурните обекти в изложбата са: „Давид” (50/30/120 см, латекс, пигментиран в розово), четири обекта „Трансформации” (20/35/25 см, силикон, пигментирани в телесен цвят, в стъклени призми) и четири рисунки „Метаморфози” (размер А4).
„Давид” може да се възприеме като съвременен коментар на плащаницата с образа на Христос, запазила кървавото лице на месията, сега латексово и преекспонирано. Изхлузената кожа, шоково напомняща израза за крайно ограбване: „одраха ми кожата”, отпраща към превръщането на символа в стока.
„Трансформации” са силиконови форми, наподобяващи ембриони. Визията им е на пристегнати с върви и опаковка телесно бледи хамбургски салами – преливащи от месо, засищащи глада. Те носят спомена за клетката, която се дели и мултиплицира. В случая клетката е първообразът на преливащата от плът праисторическа Венера.
Симеон Симеонов е от авторите, които не се натрапват на българската художествена сцена и не задръстват с присъствието си медийното пространство. Не принадлежи към групи, кръгове, не е обвързан с дефиниции, стои индивидуално и независимо.
Същевременно неговите изяви, предимно в групови и кураторски проекти, не могат да не бъдат забелязани и запомнени, без да предизвикват цитиране.
Симеон Симеонов е получил класическо образование – скулптура при проф. Крум Дамянов в Националната художествена академия, София, и е настоящ преподавател в същата специалност.
„Сега“ продължава до 11 март.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.