Най-голямата колекция от появата на цветната фотография, събрана в архива на Албер Кан, е подредена от 20 май в Националната художествена галерия. Изложбата е кръстена „Архивите на планетата” и може да се види до 30 юли.
Куратор е българският фотограф Иво Хаджимишев.
Акцентът е сложен върху българските автохромни изображения от сбирката на музея "Албер Кан" О-дьо-Сен.
Движен от идеала за всесветски мир, убеден, че познанието на чужди култури непременно ще подтикне към уважение и мирни отношения между народите Албер Кан осъществява 72 000 цветни фотографии от над 50 страни, в продължение на 20 години, както и 170 000 метра филмова лента.
Френският банкер-милионер и филантроп, който лично финансира пътешествията на професионални фотографи из целия свят с цел да документират живота на народите.
Техните фотографии днес свидетелстват както за глобални политически събития, така и за интимни човешки моменти, ритуали и кадри от всекидневието на местните хора, улавяйки средата и културата на заобикалящия ги свят.
Една година преди братята-новатори в киното Огюст и Луи Люмиер да представят своето откритие пред широката публика, Албер Кан вече го притежава и вярва, че използването на новия фотографски процес за изображение в истински цветове ще допринесе за популяризиране на културата между народите с цел международен мир и разбирателство.
Неговите дръзки фотографи-пътешественици присъстват на преломни исторически моменти в хода на войни, на прага на настъпващата през ХХ век глобализация.
Те документират краха на две империи - Австро-Унгарската и Отоманската; последните келтски селища в Ирландия, преди да бъдат разрушени; войниците в окопите на Първата световна война.
Фотосите стигат още до отдалечени точки, създавайки първите цветни изображения от Виетнам и Бразилия, Монголия и Норвегия, Бенин и Съединените щати, достигайки и до България и размирните Балкани.
Фотографите Стефан Пасе и Леон Бюзи донасят 66 автохрома от България през 1913-1918г.
В продължение на 20 години Кан не спира да влага средства в своя мащабен, значим и скъпоструващ проект.В началото на 1929 г. той все още е един от най-богатите хора в Европа.
Една година по-късно кризата на Уол Стрийт срива неговата финансова империя и през 1931 г. той е принуден да приключи с амбициозния си проект. Напуска този свят през 1940 г., но неговата колекция остава жива в историята като най-големия световен архив цветно документиращ действителния живот.
Експозицията ще гостува в редица други градове на страната до края на календарната година.