„Пристанища и крайбрежия” е новата изложба - графика, която може да видим в Националната галерия за чуждестранно изкуство от 9 до 23 февруари.
Неин автор е Веселина Томова, която от години живее в Канада. Тя е част от този художнически елит, който в началото на 90-те години на миналия век. емигрира в чужбина, предимно в Канада и САЩ.
Пободно пренасяне съвсем естествено рефлектира и върху творчеството на художниците ни, както и на Веселина Томова.
Пристанището е метафора, която изразява техния стремеж на смели мореплаватели в бурното, и често пъти, негостоприемно море на световното изкуство. Пристанищата и крайбрежията са желаните, търсени места за емигранта – местата, които отново може да припознае като свои, т.е. да получи възможността да твори с пълния си капацитет, обясняват от Националната галерия.
Те свързват двата негови свята – старият, който носи със себе си и новият, който намира там. Пристанището
се превръща в сакрално място – в него акостира не само тялото, а преди всичко душата на артиста.
Графиките на Веселина сa пътуването към себе си, към спомените, към желанието да се свърже миналото с настоящето, бита и стила на живот в малката югоизточно европейска страна с огромните пространства, историята и жителите на Новия континент.
Когато голямата тема за Пътя и пристаните в живота на един творец бива разработена от изтънченото перо на образован и фин автор като Веселина Томова – резултатът е интелектуална и психологическа наслада от нейните графики, изпълнени в класическата техника на офорта, но в съчетание с живописната нежност на монотипията и авантюрите с оригиналната техника Сhine-colle, при която графичният отпечатък е донякъде изненада и за самия автор.
Целта на изложбата е да запознае нашата публика с развитието на един български творец, разгърнал собствения си потенциал в условия извън Родината. Завръщането на неговото изкуство в България е необходимо, за да завърши странстването му в началното пристанище, преди да поеме отново на път. А за нас: да проследим траекторията на този път към универсалните стойности на графиката, разплитайки напластената в тях археология на различни художествени традиции и емоции...