Изложбите „Накратко” и „Криза е гръцка дума” също са част от програмата на Sofia Design Week в Софийски Арсенал – музей за съвременно изкуство. Откриването е на 25 юни от 18.30 часа.
Марко Голуб, презентаторът на “Накратко” на The Balkan Talks, си сътрудничи често с организаторката на изложбата Коралька Влайо. В продължение на много години работи като журналист и арт критик към различни медии, включително и за хърватското Национално радио, а в момента курира за Обществото на хърватските дизайнери. Освен че е редактор на каталога “Преглед на хърватския дизайн 11-12”, също така той допринася за участието на своята държава в множество престижни международни форуми за дизайн, дори и за прословутия плаващ павилион на Венецианското биенале през 2010 година.
Организирана съвместно с Обществото на хърватските дизайнери, изложбата “Накратко” е инициирана и подкрепена от хърватското Министерство на културата. Идеята се заражда през 2009 година, но са нужни три години, за да се постигне желания компактен формат и да се набавят поравно работи от толкова различни области като продуктовия, модния и графичния дизайн. Отлично подготвена и като теоретик, и като практик, главният куратор Коралька Влайо успява да постигне естетически баланс и в същото време отговаря на някои важни въпроси във връзка с тези аспекти на творбите като националност/локалност, отношение към околната среда, философия или политика, с което създава убедителен контекст за професионалисти и широка аудитория. Финалната версия на изложбата съдържа повече от 100 проекта, почти всички създадени между 2000 и 2010 година, които биха могли да се възприемат като скица за портрет на съвременната дизайн сцена в страната – едно вълнуващо продължение на богатата, завладяваща и изключително провокативна традиция на визуалните изкуства в Хърватия през 20-и век.
Що се отнася до втората експозиция "Криза е гръцка дума", идеята й е продуктувана от факта, че "Гърция" се асоциира все по-често с "криза" през последните няколко години. Както обаче изложбата заявява, Криза е гръцка дума и това провокира една по-различна перспектива. Петдесетте най-добри гръцки дизайнери в областта на визуалната комуникация, с общо над 1240 национални и международни отличия, се обединяват под знамето на позитивното мислене и креативността. В резултат тяхната първа съвместна изложба артикулира реалността на растящата рецесия със свежест и чувство за хумор. Участниците смятат също така, че тяхната държава има нужда от нова културна идентичност, както и от споделено убеждение, че проблемите могат да бъдат превъзмогнати посредством изкуството. Изложбата е организирана от Susurrus, организация с нестопанска цел, която възниква като обединение от творци, които искат да разпространят значението на дизайна по цял свят. Създателят и координаторът Хари Цанис развива проекта не само като пътуваща експозиция, но и като платформа за професионален обмен – инициатива, която се оказва много успешна след първата спирка на изложбата във Факултета по изящни изкуства и дизайн към Измирския икономически университет.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.