До 13 май в Националната галерия за чуждестранно изкуство ще можем да се запознаем с богатата експозиция “Скандинавски дизайн - отвъд мита”. Тя представя 200 експоната от всички скандинавски страни (Дания, Исландия, Финландия, Норвегия и Швеция) и отбелязва 50-годишнината на скандинавския дизайн.
Изложбата, чийто организатор е Националният музей в Осло, а спонсор - Съветът на министрите на Северните държави, е показана за първи път в Берлин. Нейното „пътешествие” включва още Милано, Гент, Прага, Будапеща, Рига, Глазгоу, Копенхаген, Гьотеборг, Осло, Виго, Ла Коруня, София, Белград и Загреб и навсякъде тя е приета изключително добре.
Въпреки пародийната погребална церемония на термина “Скандинавски дизайн”, извършена от група дизайнери в Осло през 1980, идеалите на скандинавския дизайн, който се заражда през 50 – те години на миналия век, оцеляват в Северните държави. Това отчасти се дължи на интереса към дизайна от този период в световен мащаб. Редица дизайнери откриват източник на вдъхновение в тази “златна ера”, както и в съвременния Северен дизайн, при който доминират минимализмът, стилизацията и новаторската интерпретация.
Наистина, за някои скандинавски дизайнери традицията е по-скоро бреме, но за повечето творци тя е източник на вдъхновение и сигурност. В рамките на половин век скандинавският дизайн се е утвърдил като феномен и е запазил положителния си отзвук.
По време на постмодернизма през 70-те и 80-те години неговите идеи остават извън фокус, но в началото на 90-те отново добиват популярност. Сега е настъпило времето за сериозна преоценка на скандинавския дизайн, включваща всички Северни страни, допринесли за формирането на неговата идентичност.
Скандинавският дизайн по традиция се свързва с опростената линия, функционалността и демократичния подход – характеристики, които съвсем спокойно се отнасят и към определението за съвременен модернизъм
Целта на изложбата е освен да потвърди насоката на скандинавския дизайн като важен елемент от общата история на дизайна, и да постави под въпрос многобройните митове и стереотипи, които се свързват с него.
С цел да се постигне нова гледна точка, изложбата е структурирана на основата на “Шестте паметни записки за следващото хилядолетие”(“Sei proposte per il prossimo millennio”) на Итало Калвино (1923 - 1985). Калвино подчертава няколко ценности, които ще бъдат важни за творците през новото хилядолетие: Лекота, Подвижност, Точност, Видимост, Разнообразие и Последователност. Подобни качества са концептуални за изложбата, тъй като са свързани с много от аспектите на скандинавския дизайн и са използвани, за да се определят групите предмети в главната секция на експозицията.
Двете въвеждащи секции на изложбата показват ранния период в историята на скандинавския дизайн.
Последната секция, - “Стереотипи в изобилие”, - показва серия експонати, които „перифразират” характерни теми, свързани със Северната образност. Тази тенденция започва през постмодерния период, когато стари, често стереотипизирани форми биват интерпретирани посредством т. нар. неотрадиционен начин на изразяване.
Майсторите занаятчии и дизайнерите започват да откриват екзотичното и необикновеното в собствените си традиции, като създават провокативни творби, не рядко с иронична нотка. Някои от по-младите дизайнери продължават тази тенденция, но в по-сдържан и минималистичен вид.
Електронна версия на изложбата: www.scandesign.org
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.