Изкуството е създадено, за да провокира реакции, мисли, чувства... а заедно с това – да предизвиква и дискусии. И това е така още от Ренесанса.
Имена от света на пърформънс изкуството са предизвиквали през годинитe остри реакции със своите "живи произведения" - Марина Абрамович, Рон Атий и дори Мао Сугияма, който се определя като асексуален и предизвика остра реакция със своята изложба в Япония, на която предостави ястие от собствените си тестиси.
На родната арт сцена, обаче, една провокация възбуди дискусията за безвкусицата и неразбраните артисти. А въпросната провокация е далеч по-невинна от гореизброените.
Става въпрос за коктейла след изложбата на Ода Жон – псевдонимът на българската художничка Михаела Дановска. По време на приема гостите се възмущаваха от трапезата в Националната художествена галерия, защото храната беше поднесена под формата на тела.
Тела, направени от различни видове колбаси, сирена, пишмание, питки, цели глави карфиол... Всичко това превърна културната институция в ресторант, а някои определиха провокацията като пълна безвкусица. Други пък дори я нарекоха: "Евтин порно филм".
Как така ще има салами в НХГ? Що за изкуство... От културната институция пък веднага обясниха – провокацията не е разбрана правилно.
Михаела Дановска живее от дълго време в Париж и решава да представи своето творчество в родната си страна. Изложбата е планирана още през 2017 г., когато артистката праща писмо до НХГ с предложение.
"Художничката подчерта съвсем друго нещо. Тя съзнателно направи тази маса и тези скулптури, приличащи на човека с неговото месо и с неговата телесност, да подчертае още веднъж посланието на своето изкуство - болезненото съществуване на жената в нашето общество - жената, която я потребяват", обясни Яра Бубнова, директор на Националната художествена галерия, пишат от Нова тв.
Криворазбраният пърформънс, обаче, разтърси културните среди и моментално раздели обществото на две – разбиращи и криворазбиращи изкуството.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.