До 30 ноември в галерия Сибанк ще продължи изложбата на Ергин Чавушоглу и Константин Божанов „Квинтет без граници“. Тя обръща специално внимание на ролята на музиката в изразяването на културната идентичност. Двамата художници се завръщат в България със своя изложба след повече от 20 години отсъствие.
През 2006 г. Чавушоглу и Божанов наемат петима виртуозни музиканти от ромски произход, живеещи в малкия граничен град Кешан в Турция, да изпълнят няколко творби от традиционния фолклорен репертоар. Кешан е центърът на Ромската (циганската) общност и се намира в област, назована от Чавушоглу като “самите краища на Европейската идея”. Ромското население на градчето е принудено да се засели в района през 1923 г. по линия на междуетническия обмен и постепенно се вплита в гръцкия, турския и българския музикален фолклор и историческа традиция.
Чавушоглу и Божанов помолили музикантите да изберат “идеалното” място за изпълнение, независимо дали е в Кешан или в околностите, така че музиката да зазвучи най-добре. Между предложенията са стара тухларна фабрика, изоставена детска площадка с люлки и катерушки край брега, гората в околностите на градчето, гълъбарник, руини от стара къща от XVIII век и малка спалня в ромска къща.
Художниците снимат няколко филма, които пресъздават радостни и меланхолични изблици на едно поколение от чергарски по своята душевност народ – поколение, на което съвсем до скоро са забранявали да пътува и да се преселва. Чавушоглу и Божанов са създали няколко бронзови и алуминиеви скулптури, по идеи взети от фолклорните музикални инструменти и ежедневните битови предмети, използвани от ромите в Кешан.
Гвоздеят на инсталацията е многоекранна видео прожекция, която по-рано тази година беше представена в галерия Haunch of Venison в Цюрих. В нея се съпоставят филмови кадри на отделните музиканти, така че да се създаде хармонична аудиовизуална работа, която синхронизира звук и образ.
Музикантите са снимани поотделно. Всеки един от тях изсвирва своята партия на мястото и в контекста, който сами са избрали. Музиката преминава през редица стилове, включващи турски, гръцки, ромски, еврейски, български, арменски и арабски.
В тази изложба Чавушоглу и Божанов представят две скулптурни композиции и две едноканални видео работи със солови изпълнения на музикантите, както и филмова лента, която отразява собствените преживявания на художниците по време на създаването на Квинтет без граници.
Ергин Чавушоглу е известен със своите поетични и предизвикателни видеоинсталации, които изследват взаимоотношенията ни с пространството, което обитаваме, пределите, с които живеем и как ги изграждаме. Продуцирайки личните портрети на персонажите си, той често изследва границата между Изтока и Запада, между конкретното място или липсата на такова.
Чавушоглу комбинира многоекранните прожекции и гледни точки, филмирани в разнообразни, често крайно отдалечени полюси. По-скоро “поетично обрисуване”, отколкото документални филми, тези работи отразяват разсъжденията относно обратите на глобалния геополитически ред, често получено чрез личния опит на художника от преживелиците на скиталчеството.
Като улавя поетичния ритъм на светлината и движението, артистът откроява като в рамка усещането ни за пространство и реалност. Чавушоглу използва тъмнината и звука като средство за разклащане на настройката ни по отношение на заобикалящата ни среда и пресъздава присъствието на невидимото.
Филмите и фотографиите на Константин Божанов представляват наблюдения, които със своята смелост и чувствителност отварят очите на публиката за много аспекти на реалността по проницателен начин и все пак - с необходимото уважение. Той позволява на зрителя да усети съпричастност с героите, без да проповядва, да осъжда, или да скандализира сетивата.