На 9 януари от 18 часа в изложбена зала „Райко Алексиев” ще бъде открита груповата изложба Substories.
В нея участват Божидар Бояджиев, Васил Абаджиев, Валентина Иванчева, Георги Пасев, Емил Желязков, Лазар Лютаков и Янко Атанасов.
Авторите са решили на направят обща експозиция, защото произведенията им са с наративен характер, разказват по една история със съответни, характерни средства и образен език за всеки художник.
Частицата „суб” в заглавието носи смисъла на нещо подмолно, неформално, самодейно, непризнато, субкултурно. Така употребена, тя е ключова и би могла да се съотнесе към всички работи в изложбата.
Работата на Божидар Бояджиев се казва Storyboarding the goblin-cat (Сторибордиране на таласъмената котка) и представлява спекулация с изображения на масовата култура и субкултура.
Свързана е с японските народни предания и легенди, а историята й започва, когато авторът купува малка статуетка в един софийски магазин за фетиши на масовата култура, комикси и дигитални герои.
„Некомата”, както се казва въпросното създание, има и силно еротическо звучене и това дава повод на Б. Бояджиев да я „анимира”, като рисува самата нея и цитира клишета от японските Хентай анимета.
Работата представлява серия от 20 еднаквоформатни творби върху хартия (50Х65) със съответна колажна гарнитура и към тях два по-големи размера (100Х150).
Васил Абаджиев визуализира няколко цитата на Самюел Бекет, като ги гравира върху стъклени плочки със стойка и осветление към тях.
Съчетава синтетичните обощения на Бекет с „профански”, „редимейдски” „хардуеър”. Работата е необходимата антитеза на разказвателността в останалите работи от изложбата.
В 30-секундния ZIG-ZAG Валентина Иванчева се представя с кратък рисуван анимационен филм-клип с пряко отношение към детската агресивност, който отразява дългогодишните й наблюдения върху връзката между средствата за масова информация и детската чувствителност.
В Crime TV Георги Пасев показва една „колекция” от 12 не големи „картинки” с криминални сюжети, които той „улавя”, докато гледа криминалните телевизионни сериали.
С ирония и непринуденост създава клишета на клишетата, които са „по-фалшиви”, но за това пък и по-художествени от телевизионните първосюжети.
В „Портрет на Андрей” Емил Желязков извървява обратния път от полето на приложната графика към живописта заради артистичния порив да портретува сина си преди раждането му.
„Легендата за Белия майстор”на Лазар Лютаков е първият български кунгфу филм, преведен на китайски език.
Създаден самодейно от български „хоби” кунгфу интерпретатори, той показва едно компенсаторно, домашно мислене, насочено към изграждане на усещане за собствена значимост.
При Янко Атанасов имаме 10-минутен филм с 3D анимация, озаглавен Good-morning, China, който представлява визуален и социален коментар на делничен инцидент, случил се нейде в тази необятна страна и стигнал до съзнанието на автора през медиите.
Изследва „ниските” и неформални случвания в социалната среда.
Substories продължава до 31 януари. Изложбена зала „Райко Алексиев” е на „Раковски” 125.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.