До 15 октомври в пловдивската галерия Сариев ще се състои изложбата на Мариела Гемишева „Любимият ми будоар“ – продължение и развитие на проекта на авторката от 2008 година „Моята любима будоарна дреха”.
С настоящата си експозиция Мариела Гемишева коментира индиректно присъствието на тялото в произведенията на Ванеса Бикфорд и отсъствието му в работите на друг артист – Силви Фльори, като изследва и двата принципа на съществуване в изложбата си.
Авторката анализира чрез собственото си тяло неговото присъствие/отсъствие в процеса на създаване и промяна на произведението.
За целта изложбата „Любимият ми будоар” е разгърната в няколко последователно случващи се етапа:
Етап 1. Инсталация – при откриване на изложбата
Инсталацията представлява стилизиран дамски будоар с основен елемент обект-дреха, върху статичен манекен в центъра на галерийното пространство. Стените са декорирани със 7 рисунки и едно огледало със същия размер. В инсталацията участва и специално деформиран аксесоар – дамска чанта. Фетишизираното женско тяло без личност е иронично подчертано с аксесоари и материи, които са в пъти по-дълготрайни.
Етап 2 . Пърформънс PEEP SHOW – в Нощ на музеите и галериите – Пловдив
Дрехата скулптура се трансформира в легло, а пространството – в разхвърлян будоар. Художничката влиза церемониално с коктейлна рокля, съблича се и се подготвя ритуално за спане и заспива за 4 часа.
Пърформансът e демонстративно разрушаване на статуквото чрез официалната поява на художничката като субект.
Трансформирането на дрехата и създаването на реална будоарна атмосфера пък предполагат използването, обитаването и усещането за плът.
Асоциативната препратка е към Спящата красавица – сънят като временна смърт на тялото. Междувременно публиката ще наблюдава спящата авторка през витрини и на екрани на стените на галерията, прожектиращи образа от камера на тавана.
Така записващото устройство става обективен разказвач и свидетел, а публиката – субективен четец.
Пародийният ефект идва от играта с клишетата, усещането за peep show кабина, в която обаче вместо еротично движение има сън.
Мариела Гемишева ще бъде събудена от някой от публиката, след като времето на пърформанса приключи.
Етап 3. Будоарна композиция – след Нощ на музеите и галериите – Пловдив
След пърформънса PEEP SHOW остава разхвърляният будоар с всички аксесоари, но без тялото. За него ще напомнят видеозаписите на стените, поставяйки въпроса за присъствие и отсъствие на личността.
С изложбата „Любимият ми будоар” Мариела Гемишева разиграва основните въпроси в творчеството си: статусът – като фетиш и преповтаряна ценност, неговото коментиране и травестиране в различност, която също носи елементите на фетиша, но в друг контекст.
Авторката е родена в Казанлък, живее и работи в София.
Арт дизайнер, пърформър, екпериментатор, авангардист, визуален артист са част от етикетите, които са й слагани през годините. Тя определя себе си като моден дизайнер и артист.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.