IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

От филмите, които журирам, получавам опит

Португалската актриса Ана Морейра на СФФ

От филмите, които журирам, получавам  опит

Португалската актриса Ана Морейра гостува на СФФ и като член на Документалното жури, и като изпълнител на една от главните роли във филма „Табу” на Мигел Гомеш, копродукция между Португалия, Германия, Бразилия и Франция.

Рядко красив черно-бял филм със свой собствен ритъм (дори музикално – с пианото на Жуана Са, позната на българските меломани от фрий-чембър формацията Powertrio, виж сп. ЛИК, брой 5, 2009).

В първата част на филма имаме една стара, умираща дама, която живее в Португалия, но сънищата й напомнят много африканското устно творчество като образност. Във втората част, която е младостта на героинята (изиграна вече от Ана Морейра и заснета в Мозамбик), много неща стават ясни. Това е филм за паметта, за красивата и нещастна любов, за колониалните и постколониалните общества, за това кои сме и кои помним, че сме. Изключително красиво произведение на филмовото изкуство, което в никакъв случай не бива да пропускате в първия ден след официалната програма на СФФ.

Ами нека да започнем с Африка. Предполагам, че за да изиграете толкова добре своята роля, навярно има и автобиографичен елемент, свързан с Африка в семейството Ви...

Всъщност да, родителите ми са се срещнали и са се влюбили в Ангола. И израснах, слушайки истории на португалци, които са живели в Луанда, за това колко различен е бил животът там преди. Много любовни истории са се случвали тогава, после тези хора е трябвало да си заминат за Лисабон и животът им е бил доста труден след това завръщане.

Т.е. ролята на млада португалка от колониите от средата на века, която играете във филма, Ви е била един вид близка?

Да, разглеждах различни снимки на майка ми и баба ми от онези години, доста ги разпитвах, много истории изслушах за това как е изглеждал животът тогава, когато Португалия е била затворена заради режима. И за младите хора Луанда е била нещо като приключение.

Този филм не просто говори за онези времена, той говори с изразните средства на онези времена – в определени моменти прилича на документалните филми на Жан Руш за Африка, прилича и на ням филм, защото героите във втората част не говорят, а има само глас на разказвач...

Да, изглежда като стар филм, заснет по стария начин, но това, разбира се, е трик. Защото филмът е пример за един модерен начин на заснемане, а и на разказване на историята.

Също така решенията на Мигел, на режисьора, са доста оригинални. Той ни насърчаваше самите ние да променяме сценария. Защото във втората част на филма (която е ретроспекция – б.а.) Мигел просто изхвърли сценария. И ние трябваше да пресъздадем сцените със собственото си въображение и импровизирайки. Това беше доста свеж подход за нас и предизвикателство – особено ако филмът е един вид ням.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата