За паметта, за опасностите от национализма, за историческото занемаряване и за собствения живот на голямото изкуство споделя мисли режисьорът Горан Паскалевич. В рамките на София Филм Фест, той представя филма си "Когато се съмне", чиято прожекция може да гледаме днес от 21.00 часа в кино "Люмиер".
Г-н Паскалевич, нека да започнем с детайлите около историята на филма и с решението Ви да направите филм, засягащ темата за Холокоста специално в Сърбия. Отчетохте ли го като риск в началото (от гледна точка на това, че в историята на киното има десетки добри филми на тази тематика), или напротив, като още по-голямо предизвикателство?
Лагерът на Белградското тържище, в който над 6500 сръбски евреи и стотици цигани са били избити по време на Втората световна война, днес се намира в самото сърце на Белград. Той е навярно единственото от свързаните с Холокоста такива места в Европа, което не е останало обозначено и е било напълно занемарено, правейки от нашата столица посмешище.
Нямам отговор на въпроса защо от близо 70 години, от Титовото правителство чак до сегашното, нищо не е било направено, за да се издигне музей на толерантността и да се почетат жертвите. Мисля, че става дума по-скоро за пословичната балканска немарливост, отколкото за политически или идеологически позиции. Властите идват всяка година на мястото през декември, когато е годишнината, поставят венци и поемат обещания да започнат работа през пролетта и после всичко бива забравяно. И помислих, че някой трябва да направи филм за този ужасен концлагер, за да напомни на сегашното поколение какво се е случило там – особено сега, когато значителен брой млади хора в Европа, а и в нашата страна, толкова лесно възприемат крайно десните идеи, които са на ръба на неонацизма. Друга причина е, че моят дългогодишен приятел и съсценарист Филип Давид е загубил голяма част от семейството си в този лагер в камиона с газ, наричан „душегубка”.
Той е преживял Холокоста, защото родителите му са го скрили при приятели в едно сръбско село. И филмът е базиран отчасти на историята на неговия живот. При всички случаи имах съзнанието за това, че има риск „Когато се съмне” да стане просто поредният филм за Холокоста, но изглежда, двамата с Филип Давид сме избегнали този капан.
Нека отидем още малко по- нататък. Все пак много хора, имам предвид публиката, която не е запозната по-обстойно с подхода Ви към правенето на филми, могат да подходят с определен предразсъдък, имайки предвид темата. Специално на Балканите имаме и двете крайности, когато говорим за филми, засягащи малко или повече Холокоста – шедьоври като „Римейк” на Дино Мустафич и не особено сполучливи продукции като „Трето полувреме” на Дарко Митревски...
Филмът ми не е направен, използвайки познатите клишета. Това е интимна, съвременна история с размисли за миналото и за Холокоста и бих се съгласил с испанското издание El Pais, чийто най-виден критик го съпоставя с „Поляната с дивите ягоди” на великия Ингмар Бергман. Но филмът съдържа също така и крайно документални елементи. И нищо „изфабикувано”.Много от героите са взети направо от реалния живот, историите са истински и обстановката е автентична. За съжаление, не съм гледал филмите, които цитирате, за да коментирам как е там.
От филма става ясно, че големият въпрос кои сме и кои си мислим, че сме ние на Балканите, все още Ви вълнува и все още не е решен...
Смятам, че сте прав, че ние тук на Балканите все още не сме съвсем наясно относно собствената ни идентичност. Податливи сме на митове и преувеличаване на собствената ни историческа значимост (примерно „Ние сме най-умните и най-красивите”, „Ние имаме дух, а другите не”)... Все още не сме се освободили от много погрешни схващания, които ни оковават, дърпайки ни като затворническо гюле на верига.
Как днешната ситуация с расизма и национализма рефлектира върху следващите Ви стъпки в киното, имайки предвид, че темата е характерна за цялото Ви досегашно творчество – темата за омразата към съседа и неприемането на другия, толкова добре уловена във филми като „Как Хари се превърна в дърво”, „Меден месец” и т.н.?
Боря се с национализма от две десетилетия. Често съм бил обвиняван в антисръбски позиции, защото не съм за Велика Сърбия. Това са безсмислици и е трудно да се обясни на скинхедовете, че когато национализмът премине границата между любовта към собствения народ и омразата към друг, това е много, много опасно и води до разрушаването не само на другите, но и на нас самите. За съжаление, времената на икономическа криза, в каквито живеем и днес, извеждат на преден план национализма, което за мен е краят на мисленето у човека. Споменавате филма ми „Как Хари се превърна в дърво”. Тъй като по онова време нямаше как да го осъществя в Сърбия, приех да го заснема в Ирландия. Мисля, че филмът беше съвсем ясна метафора за Слободан Милошевич, но ирландците го приеха като свой собствен филм. Дори собствената им филмова критика го класифицира като един от най-добрите ирландски филми за първото десетилетие на XXI век. Филмът си заживя свой собствен живот и вече няма значение дали тогава съм си мислил за Милошевич, или не. Това е силата на киното, когато си искрен, правейки нещо.
Няколко думи за автоцитатите във филмите Ви. Поправете ме, ако греша, но нападението над циганската сватба в „Когато се съмне” е почти дословен цитат на сцена от „Сън в зимна нощ”...
Не цитирам само „Сън в зимна нощ”, но и почти всичко от „Буре барут”. За мен е напълно нормално да го правя, и то съвсем не процедурно, защото насилието постоянно присъства в нашия живот и днес. Така че е напълно нормално да се връщам и към мотиви от старите си филми. Също така сцената от „Меден месец”, където хулигани на мотори нападат един от главните герои, също може да бъде открита в „Буре барут” и т.н.
Каква е историята на недовършената музикална пиеса във филма, писана в концлагера от бащата на главния герой? Въпросът може да е и по- широк: какво е значението на невербалните послания, на тишината, на неизречените думи в киното за Вас самия?
Музиката беше композирана специално за филма. Композиторът е един от най-великите китаристи на света – Влатко Стефановски от Скопие. Заедно с него разгледахме някои негови все още непознати партитури и когато чух пиесата, която по-късно използвахме във филма, вече нямах никакви съмнения, че ще е тя. Това е. Музиката във филма „Когато се съмне” за мен представлява метафоричната сила на устояващото изкуство като единственото нещо, което може да ни помогне да се издигнем над ежедневната баналност, неудачите и казуалността. Много съм внимателен, когато избирам музика за филмите си. А понякога тишината е дори по-силна от неправилно
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.