Паоло Сорентино е роден в Неапол през 1970 г. През 2001 г. игралният му дебют – драматичната комедия „Един мъж в повече”, е селектиран за фестивала във Венеция и е оценен както в родината на режисьора, така и извън нея. Филмът отбелязва и началото на дългото сътрудничество между него и любимия му актьор Тони Сервило. През 2004 г. Сорентино снима втория си игрален филм – „Последствията на любовта”, който е включен в конкурсната програма в Кан. Филмът жъне голям успех и множество награди, включително пет „Давид на Донатело”. Две години по-късно Паоло Сорентино отново е в Кан със „Семейният приятел”. С четвъртия си филм „Il Divo” – портрет на италианския премиер Джулио Андреоти, той печели наградата на журито в Кан през 2010 г. и е номиниран за 16 награди „Давид на Донатело”.
Как се роди идеята за този толкова римски филм?
Винаги съм мислил за филм, който да изследва противоречията, красотата, сцените, на които съм присъствал, и хората, с които съм се срещал в Рим. Това е един прекрасен град, успокояващ и същевременно пълен с неуловими опасности. Под опасности имам предвид менталните авантюри, които не водят наникъде. В началото ставаше дума за амбициозен проект без ограничения. За неговото конкретизиране ми бе необходима пресечна точка, каквато се оказа образът на Джеп Гамбардела, който се появи на финала и направи възможна и по-малко объркана идеята за филма. В крайна сметка „Великата красота” се оказа един изтощителен, макар и много увлекателен за осъществяване проект.
Що се отнася до режисурата, този филм изглежда по-малко бароков от предишните Ви творби...
Вероятно. Това е априори един „плътен” филм. В подготвителната фаза забелязах визуалното претоварване, що се отнася до декорите, костюмите, големият брой актьори, необходими за разказа. Когато започнаха снимките, избрах да спазвам малко дистанция. Реших, че режисурата трябва само да съпътства цялата тази „плътност”.
Заради някои свои аспек- ти филмът може да се нарече „Sorrentino Roma”. Дали идеята да се поеме по пътя на
„Сладък живот” беше сред отправните Ви точки? А и също както във филма на Фелини, протагонистът е преди всичко наблюдател...
В моите проекти протагонистът най-често е наблюдател на външния свят, което се превръща в основна причина за съществуването на филма, а личната история е по-скоро стечение на обстоятелствата. Разбира се, „Рим” и „Сладък живот” са филми, които не можеш да се преструваш, че не познаваш, когато се заемеш с история като тази, която аз реших да заснема. Това са два шедьовъра и едно просто правило казва, че шедьоврите се гледат, но не се имитират. Опитвам се да го спазвам. Но също така е вярно, че шедьоврите преобръщат начина, по който ние чувстваме и възприемаме нещата. Те ни направляват, въпреки нас. Затова не мога да отрека, че тези два филма са се вписали по незаличим начин в мен и са могли да направляват моя филм. Само се надявам, че са ме направлявали в правилната посока.
Фактът, че протагонистът (в изпълнението на Тони Сервило) е по-възрастен от персонажа на Марчело Мастрояни, променя същината на разказа: има по-голяма безнадеждност по отношение на творческия акт...
Един писател постоянно е обзет от идеята, че трябва да извлече полза, в творчески аспект, от собствената си биография. И ако тази биография, както в случая с Джеп Гамбардела, системно отскача към повърхностното светско лустро, към едно безсмислено празнословие, към слуховете, сведени до инстинктивна дребнавост, то извличането на полза е невъзможно. Именно заради това той постоянно цитира Флобер. Междувременно годините минават за Гамбардела и най-голямото му отчаяние е в резултат на възрастта. Той постепенно губи енергия и разполага с все по-малко време, а щастието изглежда изгубено или никога несъществувало. Удоволствието се свежда до механика, която в самата си същност противоречи на принципа на удоволствието. Остава му само срещата с носталгията на невинността, която персонажът може би отъждествява с една моментна форма на нещо друго, доста отдалечено от неговата история: блаженството. Едно състояние за завиждане...
Във филма често има препратки към Флобер и към смисъла на небитието...
Марио Солдати, велик писател и режисьор, казваше, че Рим, по очевидни причини, е столицата, която повече от всички останали е способна да предаде смисъла на вечността. Но, добавяше той, какъв е смисълът на вечността, ако не същността на небитието?
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.