„Ако видиш НЛО, това е среща от първи вид. Ако имаш доказателства – това е среща от втори вид. Контактът с извънземни е трети вид. Среща с отвличането е „Четвъртият вид“.
Филмът с участието на Мила Йовович се снима у нас. Продукцията вече може да се гледа и в българските киносалони.
Историята въвлича в света на мистериозното и свръхестественото, като описва стряскащи събития с НЛО, случили се в Аляска. За това къде точно са станали снимките, за работата с актьорите и каква е отблизо Мила Йовович си поговорихме с Веселин Караджов – директор на продукцията.
Разкажете повече за работата си над този филм.
Мащабността на проекта се изразява по-скоро в успеха на "Четвъртият вид", който достигна четвърто място в американската бокс офис класация още в премиерния си уикенд.
Снимачният период у нас продължи около 30 дни. Режисьор и сценарист е Оланунде Осунсами. Интересен е фактът, че преди “Четвъртият вид” той няма друг реализиран проект.
Събирал е материал за сценария близо 4 години и Gold Circle решават да го купят и продуцират. Това се оказва и неговият голям успех.
Той е само на 32 години и е запален любител на баскетбола. По време на снимките използваше всяка свободна минута за забивки в коша. Дори се разделяше с обяда си за това.
Мила Йовович по време на снимките е била придружавана от дъщеря си. Какви са впечатленията ви от актрисата?
Мила Йовович е страхотен професионалист и много приятен човек. Тя е изключително земна и непретенциозна личност. Нямаше изисквания към специална храна, лукс и т.н. Обядваше с екипа.
А малката Евър беше през цялото време на снимачната площадка. Там спеше и играеше. В последния снимачен ден Мила Йовович подари на всеки един от екипа бутилка вино.
Във филма участваха няколко български актьори с доста второстепенни роли. Юлиан Вергов бе съпруг на героинята на Мила Йовович, но играеше... мъртвец. Такива ли са повечето участия на нашите звезди в чужди продукции?
Проектът може да бъде наречен наистина камерен откъм актьорско присъствие. Персонажите в сценария са не повече от 10-12.
Но нашите актьори са доказани професионалисти. Нивото им значително превъзхожда много от чуждестранните актьори, които идват да снимат тук. Големият проблем са езикът и акцентът.
За съжаление без акцент са малко актьори, един от които е именно Юлиан Вергов. Американците не обичат да дублират филмите впоследствие.
За разлика от много италиански продукции, които използват български актьори и ги дублират.
Каква част от екипа бе български и каква част – международен?
Почти 90% от екипа бяхме българи. Грижехме се за локациите, логистиката, декорите, стайлинга, операторите, част от актьорите.
Главният оператор – Лоренцо Сенаторе, който по националност е италианец, живее повече от 6 години в България. Затова пък в момента той е оператор, търсен изключително много и в световен мащаб.
Дизайнерът на филма Карлос да Силва също има над 20 филма у нас. Това е един от любимите филми, в които съм работил. Нямаше напрежение, липсваха нерви.
Във филма участва и бяла сова. Кой се грижи за нея и как се случиха снимките с птицата?
Да, така е – бялата сова е обитател на Софийския зоопарк. На снимките идваше с треньор и дори беше гримирана преди кадър. От опит знаем, че да се снима животно, е най-трудно.
Същото беше и сега. Имахме отделна камера, която снимаше совата и се опитваше да улови нейните реакции и поведение.
Кои български планини се превърнаха в Аляска и изобщо къде се проведоха снимките?
Снимахме на Витоша. Хижа "Боерица" беше домът на д-р Абигейл Тейлър, изиграна от Мила Йовович. Работихме и из местността Златните мостове.
Във филма могат да се видят и пейзажи от Щастливеца. Американския колеж избрахме за училището на децата на семейство Тейлър. Това е продукция, за която освен в България са правени снимки и в Аляска – гр. Ноум. Оттам са предимно пейзажните кадри.
Малко хора знаят какво точно означава директор на продукция. Звучи почти като директор на водопад.
Да, позицията има много и различни задължения. Включва първоначалното изготвяне на бюджет за съответния проект, наемането на работен екип, планиране и управление на цялата работа по подготовката и заснемането на филма.
Много често се налага да бъдеш буфер между капризите на режисьора и настроенията на продуцентите. Това не се учи в университет, а се добива от практиката. Никога не съм мислил, че ще работя в тази сфера, завършил съм Икономическия университет в София, но така се получи – живот.
Колко подобни продукции се снимат у нас на година и вие в колко от тях участвате?
За съжаление финансовата криза рефлектира сериозно върху нашия бизнес. Филмовите продукции, снимащи се у нас, значително намаляха. А те са възможност България да бъде показана по света.
Вижте какъв бум имаше в румънското кино само защото филмът „Студената планина” беше сниман там и спечели десетки отличия.
Нужно е обаче създаването на съвременен закон за филмопрозводството. В това отношение страните, с които обикновено се съревноваваме и сравняваме – като Унгария, Румъния и Чехия, ни изпревариха.
Хубавото е, че българското кино видимо набира сила. Въпреки кризата и невъзможността на държавата да помага.
„Източни Пиеси” е невероятен пример за това как може да бъде направен прекрасен филм с ограничен финансов ресурс. С нетърпение очаквам „Мисия Лондон”. От колегите, работили в него разбрах, че резултатът ще е много добър.
Случвало ли ви се е да откажете участие, ако не харесате филма, който се прави?
Да, и то неведнъж. Спокойно мога да кажа, че работата в този бизнес взима повече, отколкото дава. Работи се шест-седем дни в седмицата минимум по дванайсет часа на ден. През последните две-три години предпочитам да избирам и да отделям по-голямо внимание на близките си.
Какъв е следващият проект, в който участвате?
След около два месеца в България започват снимките на римейк на Конан. Това ще бъде най-мащабната продукция, снимана у нас.
Режисьор ще е Маркус Ниспел, който е режисирал филми като "Тексаското клане" и "Петък, 13-и", Тhe Pathfinder. Продуцент на филма е „Ню Имидж”, а аз съм директор на продукция.
Вижте трейлър на "Четвъртият вид"
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.