Да пътуваме до отдалечена и непозната точка на света, без да се налага да отидем по-далеч от киносалона, предлага дебютният филм на иранския режисьор Рамтин Лавафипур “Запази спокойствие и брой до седем”, включен в програмата “Киното утре – големите надежди”.
Киното на Далечния изток винаги е представлявало смесица от документализъм и игрални похвати, но това може би е илюзия, породена от факта, че културата на страните от тази част на света са толкова различни от нашата, че представеният в тях загадъчен свят ни вълнува повече чисто като реалност, отколкото чисто като кино. “Запази спокойствие и брой до седем” не е изключение. В него историята за малко рибарско селце на брега на морето в Южен Иран, в което основният поминък е контрабандата на стоки и хора, е любопитна сама по себе си както с екзотиката, която носи, така и с начина, по който е пресъздадена за голям екран.
Според вас кое е качеството на филма, което му помага да комуникира с международната публика?
Не съм мислил върху това и като цяло никога не мисля дали някой ще може да се свърже с моя филм. Чак след снимките започвам да се безпокоя дали хората ще установят някакъв контакт с него. Всички зрители за мен са важни – от Канада до Южна Африка, защото филмът е направен за тях. Не знам каква е причината за вниманието, което се оказва на филма ми, но от многото неща, които са казани за него до момента, оставам с впечатлението, че това е заради факта, че той е един различен филм. Може би интересното е, че показвам обикновения живот на хора, които спокойно можем да подминем. Постарах се да погледна към тях с внимание и да предам по най-чист начин това, което виждам, на зрителите.
Как ви хрумна идеята за филма?
Когато за пръв път научих за подобен тип начин на живот се затворих в дома си в Техеран и написах един сценарий. След това обаче се върнах в района, в който се развива действието във филма, постоях сред тези хора, участвах в контрабанда с тях, станах един от тях. И пренаписах сценария изцяло, защото първият му вариант беше поразкрасена художествена измислица и представляваше погледът на човека от големия град към тях. Историята в сценария, по който заснех филма, може и да не е била толкова привлекателна, но показва погледа отвътре. И вероятно затова и се харесва.
Мислите ли, че филмите от вашата страна биха могли да бъдат възприемани и като документални разкази с художествените качества на игралното кино именно защото разказват за култура, много по-различна от западната?
Първото нещо, което казах на екипа си при началото на снимките, беше, че филмът трябва да притежава някаква документалност. Исках камерата да е винаги след актьора, докато в игралните филми тя винаги е срещу него. Исках да създам чувството за накъсаност на сцените, за да внуша на зрителя, че гледа нещо документално. Но, разбира се, планът на филма не е документален. И всички сцени са предварително подготвени и заснети като в игралното кино. Филмът се състои от сбор от няколко малки лъжи, които, ако са успешни, водят до голяма художествена истина, а ако не са – до голяма лъжа. Аз се постарах да стигна до една голяма истина и да ви я покажа.
Цялото интервю с Рамтин Лавафипур четете на фестивалния сайт.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.