General Motors става все по-сериозна по отношение на преструктурирането на своя проблемен европейски филиал Opel. Групата може да закрие един или два завода в Европа, заявиха запознати с процесите източници пред Wall Street Journal. Решението може да бъде взето в рамките на следващите няколко седмици. Очаква се Надзорният съвет на Opel да обсъди мерките на заседанието си следващата седмица.
Говорител на Opel не е пожелал да коментира информацията. „Ние вярваме, че съвместно подкрепената преценка от работодателите и служителите, че Opel трябва да бъде печеливша компания дори по време на влошаващите се икономически условия, остава валидна", казва той. „Ние работим по необходимите стратегии и ще информираме веднага щом има нещо конкретно. Но няма да вземем участие в спекулации". Председателят на работническия съвет на Opel Волфганг Шефер-Клуг също отказва коментир.
Загубите на Opel през последните десет години са в размер на няколко милиарда евро, заради което GM е решена да преструктурира автомобилния производител. Представителите на работниците обаче са скептични по отношение на намаляването на работни места. „Здравословно свиване" не е специалитет на Opel, това е показало вече и миналото, заяви наскоро в интервю за Wall Street Journal Шефер-Клуг. „Opel е обречен да расте“.
Почти всички европейски производители на автомобили страдат от хроничен свръхкапацитет и намаляващи продажби. От 2007 г. насам продажбите на континента са спаднали с 14%. GM направи през последните десетилетия няколко опита да изправи на крака Opel и британската му сестринска марка Vauxhall. Хиляди работни места бяха премахнати, няколко завода - закрити. За последно през 2010 г. врати трябваше да затвори и заводът в Антверпен, Белгия.
Влошаването на пазарната среда на изключително важния за концерна от Рюселсхайм европейски пазар не прави ситуацията по-лесна. През първите два месеца на годината новите регистрации на Opel и Vauxhall в Западна Европа са се свили с около една пета, докато целият пазар се е свил два пъти по-малко.
Ръководството в Детройт вече обяви предвид на високите загуби и ниските продажби, че "ще напасне по-ниското търсене към капацитета". Според съобщения в медиите заплашени са заводите в германския град Бохум и Елсмиър Порт във Великобритания.
Британският профсъюз Unite обаче обяви, че ще се противопостави на всякакви опити за затваряне на завод. "Елсмиър Порт е най-ефективният завод на GM в европейското семейство и Великобритания е най-големият пазар", заяви говорител на Unite. Не било логично да се затворя тъкмо този завод.
Във всеки случай закриванията на заводи ще се случат трудно, като се има предвид силното противопоставяне от синдикатите и правителствата. В случая на Opel едно вече подписано споразумение забранява до 2014 г. повече съкращения и закривания на заводи. Но то съдържа и клауза, която дава възможност за промяна в споразумението при екстремно развитие на пазара, твърди информиран източник.
Фактът, че GM най-накрая се концентрира отново по-силно върху Opel, се доказва и от изказвания от последните месеци. Няколко топ мениджъри на GM бяха назначени в надзорния съвет на Opel, а заместник-председателят на концерна Стивън Жирски стана председател на борда.
Освен това американците търсят различни начини, за да спестят разходи и да развиват конкурентни автомобили. Така например наскоро бе сключен съюз с френския производител PSA Peugeot Citroen. Двете автомобилни компании ще започнат през есента своя първи съвместен развоен проект.
Още новини за световната икономика четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.