IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Може да загубим европари заради софийския завод за боклук

Производството на гориво чрез изгаряне на отпадъци ще замърси въздуха

Снимка: Ройтерс

Снимка: Ройтерс

                               

Има риск България да загуби и да връща европейски средства заради софийския завод за боклук, който продължава да се строи. За това предупредиха екоактивисти от четири природозащитни организации.

Рисковете бяха представени от Генади Кондарев, координатор „Чиста енергия и еврофондове", CEE Bankwatch, Евгения Ташева, координатор „Нулеви отпадъци“ в екологичното сдружение „За Земята” и Александра Кайджийска, координатор „Ресурсна ефективност и еврофондове“, CEE Bankwatch.

Рисковете произтичат основно от производството на гориво чрез изгарянето на отпадъци, поясни Ташева. Това ще доведе до завишаване на съдържанието на фини прахови частици във въздуха над допустимите от националното и европейското законодателство норми. На свой ред високите нива на замърсяване на въздуха биха довели до налагането на глоби за България.

България в момента е лидер в Европа по замърсяване на въздуха с фини прахови частици и на челните позиции в световен мащаб по смъртност заради лошото качество на въздуха, припомниха екоактивистите.

Страната ни беше заплашена с глоба от Брюксел, ако до края на тази година не се намали нивото на фини прахови частици във въздуха. В тази връзка 23 общини вече са готови с плановете си срещу замърсяването на въздуха.

Общината в София сама призна в програмата за намаляване на нивата на замърсителите на въздуха, че за подобряването на качеството на въздуха в София са необходими многомилионни инвестици.

От друга страна европейските власти са заложили определени цели при третирането на отпадъците в Европейския съюз (ЕС) до 2020 г. През новия програмен период финансирането с евросредства ще бъде обвързано с резултатите и приноса за постигането на същите тези цели с реализирането на конкретни проекти в околната среда и други сфери на икономиката, допълни Александра Кайджийска.

България е на път да не изпълни тези цели, в което природозащитниците виждат риск от спиране на еврофинансирането за реализирането на проекта за завода край София.

Те посочиха още, че Еврокомисията отдавна има съмнения за ефективността на бъдещия завод за преработка на боклука, в който ще се излеят 200 млн. евро, повечето от които европейски пари. Това според тях е и причината за забавянето на оценката на втората фаза от проекта, която трябваше да е готова през март.

Генади Кондарев посочи, че за момента проектът не противоречи на българското и европейското законодателство и засега не може да бъде атакуван от гледна точка нереализирането на националните и европейските цели. България обаче според него се изправя пред предизвикателството за пореден път да бъде нарушителка на еврозаконодателството. Той съобщи, че предстои среща на природозащитници с представители на Еврокомисията и Европарламента, на която всички опасения за проекта ще бъдат представени.

Освен замърсяването на въздуха горенето на отпадъци с цел производството на гориво създава предпоставка за непрозрачни финансови взаимоотношения между две общински дружества – това, което ще управлява завода, и „Топлофикация София”.

Тримата предупредиха също така, че двете дружества ще изпаднат в порочна взаимозависимост – столичната „Топлофикация” ще бъде основен клиент на завода, а от своя страна съоръжението ще е основен доставчик на гориво за топлофикационното дружество. Така според тях се повишава мотивацията да не се повишават количествата отпадъци за рециклиране, а това е в противоречие и на националните, и на европейските цели.

Столична община няма и добра и надеждна информационна система за проследяване на количествата, видовете и генераторите на боклук, което не е добра база за планирането на управлението на отпадъците.

По думите на Евгения Ташева заводът е с планиран капацитет от 410 хил. т отпадъци годишно, от които 40% ще бъдат изгаряни за производството на гориво с неизвестно качество, а около 30% ще се депонират. Едва от 20% от боклука ще се произвежда нискокачествен компост, за който обаче не се знае дали ще има клиенти. Само 4% от материалите реално ще са годни за рециклиране, но отново суровините ще са с ниско качество, защото ще са замърсени от досега си с останалите количества боклук, посочи тя.

Ташева обясни, че гориво от отпадъци произвеждат и европейските държави с високо ниво на рециклиране на боклука. Те обаче изгарят само остатъчните отпадъци, които не могат да бъдат рециклирани и вложени отново в икономиката.

Ташева, Кайджийска и Кондарев уточниха, че многократно са предлагали алтернативни решения за управлението и третирането на софийския боклук, но общината „с години не чува гласа на гражданските организации”.

Те настояват минимум 50% от общото количество отпадъци да се рециклират и компостират, като за целта трябва да се засили разделното събиране на боклука още при източника му, а не да се разчита на инсталации за сепариране и механично третиране.

Целият материал четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата