IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

България остава сигурна дестинация за туризъм

Тепърва ще покажем потенциала си, смята маркетинг мениджърът на „Астрал холидейз“

Снимка: БТА

Снимка: БТА

Антон Пенев е маркетинг мениджър на туроператорът „Астрал холидейз“. Разговаряме с него по повод на предстоящата най-голяма туристическа борса у нас „Ваканция и Спа 2013”, която се провежда традиционно през февруари.

Поставяме въпросите за проблемите на туристическия бранш в контекста на икономическата ситуация в световен мащаб, за фалитите на туроператорите, за тенденциите при пътуванията на българи и чужденци, както и офертите за Лято 2013.

- Г-н Пенев, какви са очакванията ви за пътуванията през 2013 година - на българи и на чужди туристи у нас?

Оптимист съм. Очаквам една по-добра 2013 година и в двете посоки - както при пътуванията на българи зад граница, така и на чужденци в България. Имам доста основания да вярвам, че това ще се случи. Бих могъл отсега да посоча засиления интерес към ранните записвания за Лято 2013, при които регистрираме ръст от около 10%. Активно работим и за привличане на туристи от руския пазар, който остава сред най-перспективните пазари.

- Много актуален е въпросът за отстъпките при офертите за Лято 2013...?

Отстъпките вече са факт. Оферти за Лято 2013 имаше още в края на 2012 година, което не се е случвало никога досега. Разбира се, те варират, но това което виждам на пазара, е максимум до 30% реална отстъпка на хотелите.

Другото важно нещо, което може да се отбележи, е че все повече българи правят резервациите си за почивка точно на тези ранни записвания, като така си гарантират места за определена дестинация и хотел, както и за точната дата. С други думи българинът започва да планира ваканцията си все по-рано, но има още какво да се желае в тази посока.
 
- Подготвяте ли нови продукти или ще разчитате на утвърдени оферти през 2013?

Освен вече утвърдените програми, тази година подготвяме и някои изненади. Новост за нас е например стартът на чартърна верига до остров Закинтос. Разбира се, имаме още няколко нови оферти от друго естество, но ще вдигнем завесата по-време на традиционната за бранша туристическа борса „Ваканция и Спа 2013”, която ще се проведе през февруари.
 
- След тази туристическа борса през април предстои друго мащабно събитие - Туристическа Академия 2013. Какви са акцентите в него?

На 5 и 6 април ще се проведе първото по рода си събитие, което ще събере представители на туристическия бранш на едно място, за да постави и дискутира предизвикателствата пред бизнеса на две аудитории – от една страна туристически агенции и туроператори и от друга – хотелиери.
 
Очакват се над 20 гост-лектори и експерти, които ще обсъждат проблемите на отрасъла. Целта е заетите в този бранш да се запознаят и впоследствие да приложат най-новите тенденции в онлайн туристическия бизнес, онлайн технологии и маркетинг, както и да участват в дискусии по актуалните проблеми.

- Един от проблемите на бранша е отчетеният спад в потреблението на туристически услуги?
 
Действително се регистрира отрицателната тенденция на намалели пътувания на българи в чужбина. На годишна база спадът е от около 3%, като основната причина за това е влошеното икономическо състояние на българите.
 
Иначе, за туристическия бранш като цяло, 2012 година се оказа много по-добра от предходните три години. Като приходи „Астрал холидейз“ почти достигна нивата на 2008 година, която беше може би най-успешната година за туризма въобще. Разбира се, това коства много усилия, но смея да твърдя, че се адаптирахме изключително добре към създалата се конюнктура и съумяхме да предложим адекватни решения към нашите клиенти в много посоки.
 
Преди всичко взехме под внимание влошеното финансово състояние на българите и се ориентирахме към предлагане на повече почивки, подходящи за клиенти от средния ценови сегмент. Бих посочил като печеливш ход и добрата политика към туристическите агенции, които осигуряват около 40% от клиентите ни.

- Напоследък пътуванията на българи в съседните страни станаха много търсени. Какви са предимствата на съседките ни?

Гърция и Турция остават притегателни дестинации за българските туристи - и не само за тези с по-високи доходи, а и за тези със средни такива. 

Ако говорим за Турция, трябва да откроим редица предимства - обслужването (колкото и да се коментира, че има спад в това направление, българските хотели нямат адекватен отговор), хотелската база - застрояването е много внимателно планирано, адекватното управление на културното наследство. И не на последно място безупречния маркетинг и реклама.

Въпреки икономическите сътресения все повече българи посещават и Гърция. Основни фактори за това са достъпните цени, близостта до България (за голяма част от българите е по-близо и същевременно по-евтино да почиват на Бяло  море, отколкото на Черноморието), уникалните плажове, богатото културно наследство, доброто обслужване, инфраструктурата. И не на последно място това, че гърците правят от всеки камък туризъм, което важи в пълна сила и за Турция. Като цяло и в двете ни южни съседки качеството на туристическия продукт е на много по-високо ниво.
 
- Българите продължават да избират за почивка и страни като Испания, Италия, Тунис и по-екзотични дестинации. Какви са тенденциите при тези пътувания?

Не само че продължават, но и се увеличават. Испания доби особена популярност сред българите с въвеждането на така наречените програми „Златна възраст 55+”. С всяка изминала година пътуванията се увеличават, като желаните дестинации са Барселона и курортите Палма де Майорка, Коста дел Сол, Тенерифе.

Италия също възвръща своите позагубени позиции, като освен стандартните Рим, Венеция и Флоренция, които станаха много достъпни, предвид офертите на нискотарифни авиокомпании, отскоро на пазара има предложения за дестинации за активна почивка като Римини и курортите около Сицилия. Разбира се, не трябва да забравяме и зимния туризъм в лицето на Вал Гардена и Мадона ди Кампильо.

И на последно място Тунис, но не и по важност. Това е една дестинация, която много бързо се съвзе след така наречената „Арабска пролет”. През 2012 имаше десетки чартърни полети, дори чартърна верига, и записванията почти достигнаха нивата отпреди години. През 2013 според мен ще има още по-голям интерес към Тунис.
 
Оказва се, че българинът не се лишава и от екзотични почивки, като най-често посещавани са Куба, Бали, Тайланд, Доминканската република. Лично аз съм изненадан какъв сериозен интерес предизвиква Дубай в момента.
 
- Какви са очакванията ви за развитието на сектора в дългосрочен план?

 
Изцяло положителни във всяко естество. Но само с добра нагласа няма да стане. Няма да стане и с няколко бели лястовици, няма да стане, ако липсва цялостна визия, ако няма обединение в бранша. Звучи романтично, но е самата истина.

Имаме потенциал и дадености и като страна, и като организации да създадем продукти с по-голяма добавена стойност. Наскоро четох едно интервю, в което се казваше, цитирам по памет – „Фокусираме се върху дървото, а игнорираме гората” – лично на мен много ми хареса, нека всеки от бранша помисли върху това...

Цялото интервю четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата