С около тричасово забавяне заради силна буря международен екип от експерти започна операцията по изправянето на италианския туристически кораб "Коста Конкордия", който претърпя крушение край бреговете на италианския остров Джилио миналата година, съобщиха Асошиейтед прес и ДПА.
Планът предвижда корабът да бъде завъртян на 65 градуса с помощта на стоманени въжета и противотежести. 300-метровият корпус на кораба, който тежи 114 000 тона, ще бъде изправен и закрепен върху бетонна платформа с размерите на футболно игрище. В следващите месеци предстои "Коста Конкордия" изкуствено да бъде приведен в плавателен режим и откаран до някое от италианските пристанища, за да бъде нарязан за скрап.
Малкото пристанище на Джилио ще остане затворено през целия ден. В района му вече се влиза само със специални пропуски и дори преминаването на самолети и хеликоптери е забранено.
"Изправянето на "Конкордия" не представлява никаква опасност", увери началникът на службата за гражданска отбрана Франко Габриели, който е и специален комисар на италианското правителство за случая "Коста Конкордия". Габриели заяви, че са взети всички предпазни мерки срещу екологично замърсяване в случай, че от круширалия кораб изтекат токсини по време на изправянето.Ръководител на операцията ще бъде южноафриканският експерт по привеждане на кораби в плавателен режим Ник Слоун. Изправянето на "Коста Конкордия" ще продължи между 10 и 12 часа, посочва ДПА.
Цената на дейностите по преместване на круширалия круизен кораб вече е над 600 милиона евро и е изцяло за сметка на американската бизнес група "Карнивал", която е собственик на компанията "Коста", посочва БТА.
На 13 януари 2012 г. "Коста Конкордия" се удари в подводна скала и се преобърна, при което загинаха 32-ма от 4229-те пасажери. Срещу капитана на кораба Франческо Скетино, за когото се смята, че е насочил кораба към скалистите плитчини на остров Джилио, се води дело.