За разлика от катаджиите - в ДАИ знаят отговора на основния философски въпрос: "К'во правим сега?". Имат си тарифи, абонаменти и дори отстъпки. За да въртиш геврека, плащаш. Иначе си на трупчета.
Транспортните фирми са рекетирани масово, разкри разследване срещу бивш началник на ДАИ във Велико Търново и негови подчинени.
За да нямаш проблеми в радиус от 150 км, трябва да плащаш по едно кафе и кола на камион всеки ден. Това прави по 2-2,50 лв. на ТИР дневно. За 15 камиона са най-малко 30 лв. дневно, или 900 лв. на месец.
"Парите са за такса "спокойствие". Срещу нея се получава защита от инспекции и санкции", казва превозвач пред "24 часа". По-малките фирми се отчитат с по 400-500 лв. на месец, а големите 2-3 пъти повече. Може таксата на камион да стигне и 50 лв. на месец.
Който откаже или не плати навреме, си навлича проверки и инспекторите задължително установяват нарушения. Бавят се лицензи, идват глоби и наказателни постановления.
Схемата е разкрита преди година, когато на управител на транспортни фирми му дошло до гуша и се оплакал в ДАНС. Сега той е таен свидетел №92 по дело на спецпрокуратурата за корупция.
По него на съд са дадени бившият шеф на регионалната автомобилна инспекция във Велико Търново Петър Петров и трима служители в нея - главен инспектор Станислав Марков и инспекторите Валентин Христов и Любен Мерджанов. Те са арестувани на 6 август 2014 г., пуснати са под гаранция от 5-10 хил. лева и сега чакат насрочването на процеса.
Освен тайния свидетел, показания дават 35 души. Сред тях са над 10 управители на рекетирани фирми. Проговарят и неколцина даяджии.
Според прокуратурата рекетът започва през 2012 г., два-три месеца след като Петър Петров е назначен за началник на службата.
"Дирекцията е взета на лизинг и той трябва да се плаща", казвал Петров. Привиквал инспекторите един по един и си осигурил кръг от доверени хора, сред тях и Любо Митничарчето. Викали му така, защото по-рано бил митнически служител.
Местната ДАИ работела на две смени с по 3 екипа от по двама души. Всеки екип трябвало да отчита по 50 евро на смяна. "Горницата е за вас", щедро казвал шефът.
Хубавите места са по трасета с турски, румънски и молдовски тирове, изходите на Велико Търново и пътят за Русе, разказва инспектор. Проверяват се изправността на колите, работното време на шофьора, лицензи, документация и др. По онова време заръката била да спират повече камиони и да вземат малки суми, за да "не бие много на очи".
Проверките да се правят така, че автомобилите да се изкарват нередовни, дори да не са.
Чуждите шофьори, които минават транзит, давали по 5-10 евро, за да отърват акт. Инспекторите се отчитат в края на работния ден или на седмицата. Парите се дават на шефа, а когато го няма - на посочен от него човек. Който се дърпа да събира пари, го товарят с административна работа или му създават условия да напусне.
Пари се вземали по 4 начина - с предупреждения за проверки, за да няма глоби при нарушения, за удължаване на лиценз и за шофьорски изпити.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.