Главната причина за разбиването на самолета Ту-154 на президента на Полша Лех Качински край Смоленск на 10 април 2010 г. е бил човешкият фактор – грешки на екипажа и натиск, който е бил оказван върху него от високопоставените пътници.
Това е изводът на Междудържавната авиационна комисия /МАК/, чийто доклад с окончателните резултати от разследването на катастрофата беше представен от неговия председател Татяна Анодина.
Върху екипажа на самолета по време на полета е бил оказван много силен психологически натиск, на който пилотите не са могли да се противопоставят.
Възможно е върху действията на екипажа да е повлиял намиращият се в пилотската кабина главнокомандващ полските ВВС Анджей Бласик.
Експертизата е доказала, че в момента на падането на самолета Бласик е бил употребил алкохол, съобщи Интерфакс.
В организма му е открит етилов спирт в концентрация 0,6 промила.
Съдбовна роля е изиграла и слабата подготовка на пилотите на президентския самолет.
Всичко това е довело да приемането на неправилно решение за приземяване на самолета и до катастрофата.
Според МАК екипажът на Ту-154 се е страхувал от негативната реакция на Лех Качински, ако се отиде на резервно летище, смятат в МАК.
Поради психологическия натиск екипажът не е приел своевременно решение за използване на резервно летище и вместо това се е опитал да приземи самолета в условията на лоша видимост.
Както заяви Татяна Анодина, при командира на самолета на полския президент е имало „психологически конфликт на мотиви“, предаде ИТАР-ТАСС.
Тя обясни, че командирът от една страна е разбирал положението с лошите метеорологични условия при кацането, а от друга е била силната мотивация за кацане на определеното летище, тъй като в случай на използване на резервно летище той е можел да очаква негативната реакция на главния пътник в самолета.
Това, че екипажът на самолета на президента Качински не е приел решение за използване на резервно летище, е била непосредствената причина за разбиването на самолета, заяви председателят на МАК.
Според доклада на МАК на борда на самолета преди катастрофата не е имало взрив или пожар. Машината е била изправна преди излитането от Варшава.
Анодина заяви също така, че по време на разследването на инцидента не е имало никакъв натиск върху МАК.
Окончателният доклад с резултатите от разследването на катастрофата на самолета на полския президент заедно със забележките на полската страна е предаден в руската държавна комисия за разследване причините за инцидента, пише NEWSru.