Най-големият въпрос пред глобалната икономика в момента е колко бързо Китай може да възстанови нормалните си операции, докато се бори с разпространението на коронавируса, който взе близо 1900 жертви и засегна десетки хиляди, пише в свой анализ Bloomberg TV Bulgaira.
Контролът на правителството и опасенията на гражданите да излизат извън домовете си засегнаха потреблението и редица бизнеси – както на местни компании, така и на гиганти като Starbucks и Alibaba. Междувременно процесите в редица фабрики не могат да бъдат възстановени заради липсата на служители, които трябва да останат в родните си градове или да прекарат няколко седмици под карантина.
Китайската икономика вероятно е работила с капацитет от едва 40-50% пред миналата седмица според доклад на Bloomberg Economics. Следните данни проследяват каква част от втората по големина икономика в света остава засегната.Движението на хора
Броят на пътуванията, предприети в началото на Лунната нова година, остава сравнително същия спрямо същия период през 2019 г. Спадът на пътуванията обаче след 25 януари беше значителен. Средно едва около 20% от миналогодишните пътувания са били извършвани всеки ден, което означава, че милиони хора все още не са се завърнали обратно на работа.
Индустриалното търсене
Търсенето на електричество все още остава по-ниско от обичайното за това време на годината в Китай, което показва, че голяма част от индустриалния капацитет на страната остава незает.
Емисиите азотен диоксид през седмицата след празниците спадат с 36% на годишна база според Центъра за изследвания на енергията и чистия въздух. Забавянето с между 25 и 50% в индустриалните сектори е факторът, допринесъл за спада, твърдят представители на независимата организация.
Проучване след 109 американски производствени компании в Шанхай показва, че докато 70% от тях са оперирали миналата седмица и повече от 90% очакват да възстановят производство през тази, 78% от фирмите смятат, че нямат достатъчно работна сила, за да възстановят пълноценно производствените си линии.
Потреблението
Alibaba, първата голяма китайска технологична корпорация, която отчете резултати след появата на епидемията през януари, заяви, че вирусът подкопава производството и променя моделите на пазаруване, тъй като потребителите се отдръпват от редица разходи, включително за пътувания и ресторанти.
Дори потребителите в Китай да искат да харчат, голяма част от магазините остават затворени, а търговците са изправени пред логистични проблеми при доставките към клиенти. Ситуацията може да остане такава, докато разпространението на вируса не се преустанови, служителите не се върнат на работните си места и не се почувстват уверени да харчат отново.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.