От танкерите, превозващи руски петрол през европейски води, ще се изисква да докажат, че имат адекватна застраховка срещу злополука, в противен случай ще им бъдат наложени санкции, съобщават служители, информирани за нова схема, чиято цел е да затегне ограниченията за „тъмния флот“ от застаряващи кораби на Москва, пише Financial Times.
По силата на новия механизъм морските власти ще изискват застрахователни документи от корабите, преминаващи през датските проливи, Финландския залив и водите между Швеция и Дания, твърдят служителите. Схемата беше договорена на среща на Съвместните експедиционни сили на северноевропейските държави в Талин в понеделник.
Корабите, за които се установи, че плават с недостатъчно застрахователно покритие от участващите крайбрежни държави - Обединеното кралство, Дания, Швеция, Полша, Финландия и Естония - могат да бъдат добавени в бъдещи списъци със санкции. Според един дипломат, запознат с плана, корабите, които отказват да отговарят на въпроси, също могат да бъдат добавени.
Санкциите на Г-7 забраняват на западните застрахователи да предлагат покритие на кораби, които нарушават условията на тавана на цените на петрола, който има за цел да спре Русия да продава петрол на цена над фиксираната от 60 долара за барел суров петрол.
Русия се опитва да заобиколи ограничението, като разширява достъпа до своя „тъмен флот“ от често остаряващи петролни танкери, чиято собственост, управление и контрол са скрити. Тези кораби често използват застрахователи, чиято надеждност не е известна, или изобщо нямат застраховка срещу злополука.
Министърът на външните работи на Латвия Байба Браже заяви, че мярката е „наистина насочена към сенчестия флот и гарантира, че дейността му е буквално невъзможна“.
Тя заяви, че 2000 кораба влизат или излизат от Балтийско море всеки ден и „ако нещо се случи, това ще бъде пълна катастрофа“. „Не става дума само за това, че Русия избягва тавана на цените на петрола и просто контрабандира петрол, заобикаляйки санкциите, а всъщност това е реален риск, риск за сигурността, риск за околната среда“, каза тя.
Браже заяви, че добавянето на танкерите в списъка със санкции ще изисква единодушие от всички 27 държави от ЕС, но ако информацията за застраховката не е задоволителна, „това със сигурност ще бъде доказателство, че липсва добросъвестност“
Загрижеността относно застрахователното покритие нараства, като крайбрежните държави се опасяват от потенциално огромни сметки за почистване в случай на нефтен разлив. През март FT и датският „Данвач“ съобщиха, че „Ингосстрах“, голям руски застраховател, предоставя на корабите от сенчестия флот застраховка, която може да бъде анулирана, ако превозите нарушават горната граница.
Събирането на подробна информация за недостатъчно застрахованите кораби ще даде възможност за включване в бъдещи списъци със санкции. От юни насам законодателството на ЕС за санкциите срещу Русия включва формулировка, според която „нередовни и високорискови практики в корабоплаването“ са основание за включване в списъка. Според определенията на Международната морска организация това включва „неподдържане на адекватна застраховка за отговорност“.
FT пише още, че някои държави вече се опитаха да изискат повече информация от корабите. През октомври Обединеното кралство заяви, че ще започне да изисква от танкерите, преминаващи през Ламанша, информация за техния застрахователен статус. От юни насам Естония е поискала документи от повече от 200 кораба.
Танкерите от флота в сянка са участвали в близо 30 произшествия през 2022 г. и 2023 г., според доказателствата, представени от Киевското училище по икономика и от State Capture, организация с нестопанска цел, на изслушване на британската комисия за ефективността на режима на санкции срещу Русия.
По данни на KSE през първата половина на 2024 г. всеки месец през северноевропейски води са преминавали над 90 млн. барела руски петрол - суров петрол и продукти. Около половината от руския износ на нефт по море идва от Балтийско море.
Корабите, на които са били наложени санкции директно от САЩ, ЕС и Обединеното кралство, са се борили да продължат да търгуват. В понеделник ЕС добави още 52 кораба, обвинени, че са част от флота в сянка, към списъка с кораби, на които е забранено да влизат в пристанищата на ЕС и на които е забранен достъпът до услуги, предоставяни от дружества от ЕС.
„Този целенасочен подход от страна на ЕС увеличава разходите на Русия за използване на такива кораби“, заяви Европейската комисия в изявление и добави, че „ще продължи да следи отблизо“ как флотът се опитва да заобиколи западните мерки.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.