Завръщането на Доналд Тръмп в Белия дом сега е основният въпрос, който занимава висшите умове в европейските столици – и с право. Тръмп 2.0 създава рискове за ЕС по редица въпроси, включително сигурността, търговията и позицията на блока спрямо Китай. Но непосредственото безпокойство е какво се случва с Украйна, особено предвид заявената цел на Тръмп да прекрати конфликта за „24 часа“. Това пише в статия за Politico Муджтаба Рахман, ръководител на европейската практика на Eurasia Group.
В това отношение блокът вече се споразумя за един ранен приоритет: трябва да направи всичко възможно, за да убеди Тръмп, че Украйна трябва да влезе във всякакви преговори от позицията на силата и че лоша сделка за Украйна ще го накара да изглежда слаб на международната сцена — подобно на Афганистан за президента Джо Байдън или Сирия за бившия президент Барак Обама.
Въпреки че тази линия на аргументация се прокарва от генералния секретар на НАТО Марк Рюте и няколко лидери на ЕС, представянето на Тръмп само от тази гледна точка едва ли ще го повлияе. Следователно блокът също започна да обсъжда „оферта“, която се надява да направи Тръмп по-симпатичен.
Но ако ЕС иска да повлияе сериозно на преговорите на Украйна, той трябва да е готов да плати за това.
Най-голямото безпокойство на блока е, че преговорите за бъдещето на Украйна могат да се превърнат в „мини Мюнхен“. Че те не само ще доведат до незабавни териториални загуби за Украйна, но и ще рискуват по-нататъшно настъпление на Русия в източната част на страната, голяма вълна от украински бежанци към ЕС и начин на мислене на умиротворяване, който би изключил членството на Киев в НАТО и вероятно би застрашил стремежа му да се присъедини към ЕС също, пише Муджтаба Рахман.
Подобен обрат би бил сериозна стратегическа пречка за ЕС и би поставил под голямо изпитание неговата сплотеност. Освен това е много по-вероятно да се случи, ако Украйна започне преговорите от позиция на слабост - ето защо поставянето на много повече пари на масата е важно.
Длъжностни лица смятат, че наскоро договореният с посредничеството заем от 50 милиарда евро на Г-7 ще издържи на Украйна до края на 2025 г. Така че целта на всякакви свежи пари ще бъде да се даде сигнал за подкрепа за Украйна през 2026 г. и евентуално 2027 г.
В очите на ЕС подобно предложение може също да даде на Тръмп „победата“, от която се нуждае – натиск от страна на САЩ, принуждаващ блока да поеме по-голяма част от финансовата тежест за Украйна, както и за собствената си сигурност и отбрана.
И все пак натрупването на повече пари не е лесна задача. Правителството на Франция наскоро падна, докато се опитваше да приеме бюджет за 2025 г. Предстоящите избори в Германия през февруари и последвалите коалиционни преговори ще усложнят способността на Берлин да подпише решения с големи фискални последици. Освен това седем страни членки са в процедура за прекомерен дефицит; в съществуващия бюджет на ЕС са останали само около 5 милиарда евро за отбрана; и тъй като следващият бюджет на ЕС ще тече едва от 2028 г. нататък, той не може да помогне за справяне с това, което може да се направи сега. Въпреки това блокът проучва набор от различни варианти за организиране на повече пари за Украйна, пише още Муджтаба Рахман.
Основният проблем обаче е, че всички варианти са технически и политически сложни, тъй като изискват участието на 27-те национални парламента на ЕС — поне до известна степен.
Освен това, тъй като все по-големите суми пари за Украйна неизменно ще включват повече покупки на оръжия от САЩ, тя неизбежно ще се сблъска с опозиция в някои столици на ЕС, дори ако те признаят необходимостта от повече прагматизъм в краткосрочен и средносрочен план.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.