Намирането на достъпна кола в САЩ вече се превърна в предизвикателство за много американци с ограничен бюджет. Новите мита за внос на произведени в Мексико превозни средства заплашват да влошат проблема, пише The Wall Street Journal.
Днес почти една трета от всички превозни средства с цена под 30 000 долара и продадени в САЩ са произведени в Мексико, включително Nissan Sentra, Ford Maverick и други популярни табелки, според анализ на уебсайта за пазаруване на автомобили Edmunds. Преди десетилетие Мексико е отговорно за една пета от достъпните коли, продавани в САЩ, показват данните на фирмата.
Граничната държава отдавна е предпочитана за производителите на автомобили, които искат да поемат огромните разходи за производство на автомобили, особено за по-малки модели, които се продават на по-ниски цени и имат по-малък марж на печалба от по-големите камиони и SUV.
Новоизбраният президент Доналд Тръмп заплаши да промени тази стратегия, обещавайки през ноември да наложи 25% мита от Мексико и Канада, ход, който може да означава отмяна на споразумението за свободна търговия, което той договори през първия си мандат.
Всякакви нови разходи, свързани с тарифите, вероятно ще бъдат прехвърлени на потребителите - поне в краткосрочен план - и ще засегнат най-тежко най-достъпните автомобили и SUV, казват анализатори и търговци.
Някои модели с по-ниски цени, като седана Honda Civic, се произвеждат в Канада, а автомобилните части, произведени в двете съседни страни, допълнително ще бъдат обект на нови търговски мита, което допълнително ще увеличи разходите за производителите и потребителите.
Тарифното предложение на Тръмп може да добави около 3000 долара към средната цена на всяка кола, продадена в САЩ, според оценка на Wolfe Research.
Kia, която е сред повече от дузина автомобилни производители, произвеждащи автомобили в Мексико, произвежда своите компактни седани Forte и K4 в страната за износ в САЩ. Заедно тези две превозни средства представляват около 18% от продажбите на Kia в САЩ. Заплахата от митата идва, тъй като много купувачи на автомобили в САЩ вече плащат почти рекордни суми, за да излязат от автокъщата с ново превозно средство.
Средната месечна вноска по заем за нова кола днес е около 700 долара спрямо 500 долара през 2016 г., когато Тръмп за първи път встъпи в длъжност, показват данни от индустрията. Рязкото увеличение подтиква повече купувачи на автомобили да намалят размерите си към по-малки, по-евтини превозни средства, което повишава продажбите на много модели, които сега се произвеждат в Мексико.
Роб Матюс, президент на Matthews Auto Group, дилърска верига с магазини в Ню Йорк, Пенсилвания и Масачузетс, каза, че вижда все повече клиенти да дават приоритет на достъпността пред пространството и размера, промяна, която се ускори през последната година поради инфлацията.
Днес повече от 20 фабрики за сглобяване на автомобили в Мексико произвеждат близо четири милиона автомобила годишно. Около 70% от тях се изпращат в САЩ за продажба, според Мексиканската асоциация на автомобилната индустрия.
Автомобилните компании навлязоха в Мексико след подписването на Северноамериканското споразумение за свободна търговия през 1994 г., надявайки се да се възползват от по-ниските ставки на труда в страната и изобилието от незастроена земя за изграждане на нови автомобилни заводи. Страната се превърна в център за производство на малки автомобили и SUV, отчасти защото намалените производствени разходи спомогнаха за подобряване на рентабилността на модели, които исторически са били губещи пари, когато са произведени в САЩ.
В Мексико заплатите в заводите за сглобяване на автомобили обикновено започват от между 3,50 и 4,30 долара на час, каза Ернесто Браво, който ръководи западното подразделение на Tecma Group, американска фирма, която помага на чуждестранни компании да установят операции в Мексико.
В САЩ работните места за сглобяване на автомобили плащат средно около 33 долара на час, според данни на Бюрото по трудова статистика. По време на първия си мандат Тръмп се опита да обърне изходящия поток от производствена дейност в САЩ, особено към Китай, Мексико и други страни с по-ниски разходи. Като част от тези усилия той предоговори Нафта , заменяйки го с нов пакт, наречен Споразумение САЩ-Мексико-Канада или USMCA.
Споразумението до голяма степен запази безмитната търговия между трите страни, но постави нови изисквания, насочени към защита на профсъюзните работници в САЩ и Канада. Сред новите мандати производителите трябва да доставят по-висок процент от своите части в Северна Америка, за да избегнат митата. Сделката също така изисква 40% до 45% от материалите, които влизат в автомобила, да се обработват от работници, които печелят най-малко $16 на час.
През последните години автомобилните компании и техните доставчици се разшириха в Мексико, отчасти за да се съобразят с новите търговски разпоредби. През 2019 г. BMW завърши нова фабрика за 1,5 милиарда долара в Сан Луис Потоси за производство на компактни седани. Toyota Motor също през 2019 г. започна да произвежда своя среден пикап Tacoma в нов завод в щата Гуанахуато.
Производителите на автомобили и търговците казват, че се надяват заплаха на Тръмп за мита да е просто тактика за преговори и много от тях възприемат подход на изчакване. Новоизбраният президент също предложи 25% мито върху мексиканския внос през първия си мандат, преди да се съгласи с настоящата сделка, която е по-малко наказателна. Ако бъдат въведени нови мита, компанията може да обмисли изграждането на повече превозни средства в Алабама, където съвместно управлява завод с Toyota, или да ги внася от Япония.
Тези мерки вероятно няма да компенсират напълно митата за внос на Мексико, добави той, което представлява около 30% от обема на продажбите на компанията в САЩ.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.