Ръководителят на Росавиация Дмитрий Ядров потвърди, че дронове са атакували града, когато самолетът на Азербайджанските авиолинии се е приближавал до летището в Грозни.
Според него ситуацията в този ден и в тези часове в района на летището в Грозни „е била тежка“.
„По това време украински бойни дронове извършваха терористични атаки срещу гражданска инфраструктура в градовете Грозни и Владикавказ. Във връзка с това в района на летището в Грозни беше въведен режим „Килим“, който предвиждаше незабавно излитане на всички самолети от посочения район“, каза ръководителят на Росавиация.
Той твърди, че в района на летището е имало и гъста мъгла. Пилотите се опитаха два пъти да приземят самолета в Грозни, но не успяха.
Ядров твърди, че на командира на самолета са били предложени други летища в Русия за кацане, но той решил да продължи към летище Актау.
Самолет на Азербайджанските авиолинии, летящ от Баку до Грозни, се разби край Актау сутринта на 25 декември. Загинаха 38 души.
Евронюз и Ройтерс, позовавайки се на източници в азербайджанското правителство, съобщиха, че причината за катастрофата е руска ракета. Според тяхната версия ракетата е била изстреляна по самолета, летящ от Баку за Грозни по време на „въздушна активност на дронове“ над Грозни. Ракетата е избухнала близо до самолета, като е повредила обшивката му.
Според източници на Euronews екипажът на повредения самолет е поискал аварийно кацане, но не му е било позволено да кацне на нито едно руско летище, след което им е наредено да прелетят през Каспийско море към Актау.
Парламентът на Азербайджан поиска Русия да се извини за самолетната катастрофа. Говорителят на руския президент Дмитрий Песков каза, че Кремъл е запознат с изявленията от Баку, че Русия трябва да се извини за катастрофата на самолета на Азербайджанските авиолинии в Актау, но "няма право да прави оценки", докато не приключи разследването на причините за катастрофата.
Обществото нарича пилотите и екипажа на самолета герои
Азербайджанските авиолинии публикуваха имената на петимата членове на екипажа, идентифицирайки Игор Кшнякин и Александър Калянинов като пилоти и Хокума Алиева, Зулфугар Асадов и Айдън Рахимли като стюардеси.
Общо 29 пътници оцеляха при катастрофата, а 38 загинаха при опит на пилотите да направят аварийно кацане близо до казахстанския град Актау. Капитан Кшнякин, първият офицер Калянинов и главната стюардеса Алиева са загубили живота си при аварийното кацане, докато другите две стюардеси, Асадов и Рахимли, са оцелели и са били лекувани в болница в четвъртък.
Семейството на Алиева отдаде почит на нея, като каза, че „тя винаги ни е казвала да се гордеем с нея“. Гласът на Алиева може да бъде чут в смразяващо видео, заснето от пътник по средата на полет. В него тя се опитва да утеши хората в кабината.
Семейството й каза пред агенция APA, че Алиева е работила за Азербайджанските авиолинии от 2016 г., била е „весел човек“ и е учила право, преди да реши да стане стюардеса.
„Тя беше посетила много страни и винаги ни казваше да се гордеем с нея. Веднъж, след като се върна от пътуване, тя каза, че самолетът им едва не се е разбил... Този път това се случи и дъщеря ми не оцеля“, каза семейството на Алиева.
Забележително летателно майсторство
Капитан Кшнякин е имал летателен опит от над 15 000 часа, от които 11 200 часа като капитан, според Азербайджанските авиолинии.
Той и първият офицер Калянинов са показали забележително пилотско майсторство, според експерти, тъй като успяха да прелетят с ударения самолет през Каспийско море и да кацнат аварийно само на 3 километра от пистата на летище Актау.
Въз основа на кадрите от мястото на катастрофата и останките от самолета, авиационни експерти заключиха, че левият хоризонтален стабилизатор на Embraer 190 изглежда е пробит от шрапнел и че самолетът е загубил повечето от хидравличните си системи, вероятно включително управление на руля.
Видеоклиповете, анализирани от експерти, показват, че пилотите са били принудени да променят скоростта на самолета, като се накланят, за да наберат скорост и се изкачват, за да забавят, за да могат да управляват самолета, което води до това, което е известно като фугоидно движение или трептене.
Пилотите изглежда са нямали избор да приземят самолета меко и трябвало да опитат аварийно кацане.
Азербайджанските авиолинии казаха на азербайджанската информационна агенция Trend, че последната пълна техническа проверка на самолета е извършена миналия октомври.
Според авиокомпанията самолетът Embraer 190, регистриран като 4K-AZ65 и произведен през 2013 г., е извършил общо 9 949 кацания и е натрупал около 15 257 летателни часа преди катастрофата.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.