IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Защо азербайджанската самолетна катастрофа може да причини сериозни щети за Путин?

Историята сякаш се повтаря

Снимка: Reuters

Снимка: Reuters

Известно е, че Владимир Путин никога не се извинява. И все пак след случайното сваляне на пътнически самолет на Азербайджанските авиолинии на Коледа, той се опита да отпави извинение. Путин не каза, че вината е на руска ракета, но призна в телефонен разговор с азерския си колега Илхам Алиев в събота, че „трагичният инцидент е станал в руското въздушно пространство“. Необичайната му откровеност отразява начина, по който позицията на Путин, макар и силна, е крехка и може да бъде застрашена от неочаквани кризи.

Високомерието на Кремъл

В края на краищата Путин чувстваше, че завършва годината в оптимистично настроение. На своята маратонска годишна пресконференция преди десет дни той беше уверен, дори нахален, правейки насмешливото предложение за „високотехнологичен“ двубой между новата руска ракета със среден обсег „Орешник“ и най-доброто от западната противовъздушна отбрана.

За да завърши една година на палежи и убийства в Европа, на Коледа Москва дори изглежда е използвала танкер от своя „сенчест флот“, за да прекъсне захранващите и интернет кабелите в Балтийско море. Това беше нагъл акт на неподчинение.

Подводна война

Според финландското правителство петролният танкер Eagle S е прерязал захранващия кабел Estlink 2, свързващ го с Естония, както и няколко телекомуникационни кабела, като е влачил котвата си през морското дъно. В резултат на това корабът е задържан, а финландски и естонски кораби сега патрулират по трасето на оставащия кабел Estlink 1.

Това е само последният подобен инцидент. Миналия месец регистрираният в Китай Yi Peng 3 очевидно преряза два други кабела за данни. През октомври 2023 г. друг китайски кораб, Newnew Polar Bear, по подобен начин преряза газопровода Balticconnector и още два кабела за данни, преди да отплава към Северна Русия.

 

Въпреки че досега атаките се извършват от цивилни кораби, западните разузнавателни агенции предполагат, че те се координирани от ГРУ, руското военно разузнаване. Въпреки невинното си име, Gugi, Главната дирекция за дълбоководни изследвания на министерството на отбраната, е специализирана точно в такива операции. Ако е необходимо, той разполага с набор от мини-подводници и други платформи, способни да издигнат играта на Русия отвъд влаченето котви.

Междувременно неговият "океанографски изследователски кораб" Янтар се използва за картографиране на тези тръбопроводи и кабели. Миналия месец той беше ескортиран от ирландски води, тъй като очевидно наблюдаваше трансатлантическите телекомуникации. Тъй като повече от 95 процента от интернет трафика на Обединеното кралство се движи през подводни кабели, това е очевидна заплаха.

Уязвими връзки

Често има резервни копия и заобиколни решения, когато тези връзки са прекъснати. Ремонтът на Estlink 2 ще отнеме месеци, но националната електрическа мрежа все още функционира нормално. По същия начин, когато Yi Peng 3 прекъсна оптичния кабел, пренасящ една трета от интернет трафика на Литва, той до голяма степен беше незабавно пренасочен.

Газопроводите обаче често са различен въпрос и ако се прекъснат достатъчно комуникационни кабели, тогава, по думите на специалист от Кралския флот, „след определен момент всичко започва да се забавя и влошава“, не на последно място отзивчивостта на световната финансова система . През тези кабели всеки ден преминават почти £8 трилиона финансови транзакции в световен мащаб.

Това е смисълът: да се забави и деградира. Масова и катастрофална атака срещу европейска страна крие риск от сериозен отговор и стягане на колективните гръбнаци. Въоръжаването на поредица от неудобства и смущения, които също така подчертават колко по-лоши биха могли да станат нещата, ако Москва беше по-настоятелна, е централно място в руската стратегия за опити да подкопае продължаващата подкрепа за Украйна. Путин изглежда е почувствал, че е в достатъчно силна позиция, за да може да ескалира кампанията си, въпреки че случаят с Eagle S бързо беше засенчен от полет 8243 на Азербайджанските авиолинии.

Трагедия във въздуха

Пътническият самолет е изпълнявал редовен полет от Баку до Грозни в Южна Русия, когато изглежда е бил ударен от противовъздушна ракета. Той се опитал да стигне до летище Актау в Казахстан, но се разби при заход. Само 29 от 67-те пътници и екипаж на борда са оцелели.

Джон Кърби, говорител на Съвета за национална сигурност на Съединените щати, каза в петък, че „ранните индикации“ сочат възможността самолетът да е бил свален от руски системи за противовъздушна отбрана, въпреки че руските власти първо настояха, че самолетът е ударил ято птици в гъста мъгла в Грозни.

Украйна извършва атаки с дронове срещу Грозни и системите за електронна война, използвани, за да се опитат да ги блокират, може също да са попречили на стрелците да регистрират, че това е цивилен самолет.

Никой наистина не прие обяснението за „сблъсък с птици“, не на последно място като се имат предвид кадрите на щетите от шрапнели по самолета. Алиев незабавно отмени планирано посещение в Санкт Петербург, а Азербайджан и Казахстан спряха полетите до Русия. Потенциалните политически последици се простираха далеч отвъд това.

Азербайджан е ключов партньор в „прането“ на руски газ – купувайки на север от £30 милиона на стойност месечно, за да го реекспортира в Европа като свой собствен. Освен това е съюзник на Турция, за която Путин се надява да му помогне да запази базите си в Сирия. По същия начин Казахстан е една от страните, които са най-силно ангажирани с внос на стоки, обхванати от санкции, след което тихо ги реекспортират в Русия.

Крехка позиция

Путин може да е бил подтикнат от един исторически паралел. През ноември 1982 г. бившият шеф на КГБ Юрий Андропов - когото Путин смята за модел за подражание - идва на власт с надеждата да намали разрушителното ниво на разходите за отбрана и да договори изход от неспечелима война в Афганистан.

Усилията му не постигнаха нико, след като през септември 1983 г. полет 007 на Korean Air беше свален, след като случайно нахлу в съветското въздушно пространство, убивайки всички 269 души на борда. Това беше по-скоро трагична грешка, отколкото умишлено престъпление, но атаката и отказът на Кремъл да признае вината си засенчиха не само останалото кратко време на власт на Андропов, но и това на неговите наследници.

Путин може да чувства, че може да блъфира собствения си народ, но лидерите, като Алиев, са друг въпрос. Вместо обичайните прегради и неподчинение, Кремъл действа с безпрецедентна откровеност и може също да предложи компенсации за жертвите, още едно имплицитно признание за вина.

Това решение едва ли е било взето лесно, но беше прагматичен отговор на политическата реалност на момента. Остава да видим дали предишната му увереност е била по-дълбоко разклатена от този обрат. Един от служителите на Андропов призна, че шефът му по-късно е съжалил, че не се е извинил за KAL 007 и е използвал това „като точка, от която да се опита да предефинира отношенията със Запада“. Твърде много е да се надяваме, че Путин ще опита подобно рестартиране.

Анализът е на Марк Галеоти за The Times.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата