Руските контрабандисти взимат десетки хиляди евро за внос на луксозни автомобили от Европа, тъй като санкциите на ЕС в отговор на пълномащабното нахлуване на Москва в Украйна удариха богаташите в страната.
Financial Times е идентифицирал пет руски компании, които предлагат контрабанден внос на автомобили от Европа с двигатели с размери, достатъчни, за да попаднат под санкциите на ЕС, които бяха наложени през 2022 г. като част от забраната за износ на луксозни стоки за страната. Снимки за онлайн реклама от руския вносител AvtoImport на уебсайта Auto.ru за BMW 530 d M Sport на цена от 7 200 070 рубли (68 200 долара) показват, че автомобилът все още е в Германия.
Към средата на декември автомобилът все още се продава за 31 900 евро на уебсайта на германския търговец Autopartner BGL.
„Обявите, които се пускат в Русия, нямат нищо общо с нас“, заяви представител на Autopartner BGL, потвърждавайки, че въпросният автомобил все още се намира в Германия и не е бил продаден към средата на декември.
FT идентифицира повече от 50 луксозни автомобила от 25 различни германски автокъщи на руския уебсайт Auto.ru, които руските вносители са предлагали със средна надценка от около 19 000 евро. Контрабандистите често се представят като възнамеряващи да пренесат колата в трета страна. FT проследи черен Mercedes-Benz S350, продаден през януари 2024 г. на киргизка таксиметрова компания от германския търговец на автомобили Kessler & Haag. Превозното средство е регистрирано през март на московска таксиметрова компания.
„Имаме купувач, платец, износител, той има документи за износ. Какво друго трябва да направим?“, каза Артур Кеслер, представител на Kessler & Haag. „Не искам да знам какво се случва с колите. Просто искам да управлявам бизнеса си, да спазвам задълженията и правата си.”
Доставката на европейски автомобили за Русия идва въпреки засилването на санкциите на ЕС, откакто президентът Владимир Путин нареди пълномащабно нахлуване в Украйна, в опит да задуши военната машина на Москва и да провокира недоволство от режима.
Откакто през юли ЕС затегна ограниченията върху луксозните стоки, влизащи в Беларус - някога популярна трета страна, през която да се внасят в Русия - контрабандистите използват все по-дълги и скъпи маршрути за превоз на превозните средства.
Срещу цена от само около 30 000 рубли, добавиха те, бордовите системи на автомобила могат да бъдат превключени от корейски на руски.
Митнически служител в балтийска страна потвърди, че подозрителният износ на автомобили от Германия е намалял след актуализирането на санкциите срещу Беларус.
„Общата ситуация е, че броят на автомобилите намалява, но все още има известен поток“, каза служителят. „Все още има автомобили, които се озовават в Русия, първоначално предназначени за страни от Централна Азия“ като Киргизстан и Казахстан.
Въпреки това FT все пак идентифицира превозни средства, които са били транспортирани през Беларус след затягането на санкциите.
Бял Mercedes-Benz E220D с рамка за регистрационен номер от германския продавач на автомобили Gruma Automobile е заснет в Русия тази есен, след като премива външната граница на ЕС през септември в Беларус. Ръководителят по продажбите на Gruma Automobile Майкъл Вюегер отрече да е продавал колата и каза, че „не извършваме никакъв бизнес с компании, организации или лица, базирани в страни под ембарго“.
Няколко германски продавачи на автомобили, с които се свърза FT, казаха, че не са знаели, че колите им се продават в Русия или се рекламират на руски уебсайтове.
Маркус Клапер от Autohaus Reisert каза, че не е виждал руски реклами за своите превозни средства, но знае за тактиката, при която брокерите копират подробности и изображения от уебсайтовете на дилъри, за да могат да препродават превозни средства с надценка. Той предположи, че руските контрабандисти може да използват подобна стратегия. FT идентифицира няколко автомобила с регистрационни номера на Autohaus Reisert, рекламирани на Auto.ru.
Служителите на ЕС са наясно, че луксозните автомобили все още се озовават в Русия, но основният им фокус сега е насочен към справяне с избягването на санкции, свързани с по-опасни стоки, които могат да бъдат използвани от военните.
Служител на ЕС, работещ по въпросите на санкциите, пожелал анонимност, заяви, че фактът, че луксозните автомобили все още се озовават в Русия, е „несъмнено малко неясен“, но че това не е основна грижа, „стига Русия да плаща повече за тях“.
Служителят също така призна, че санкциите на ЕС срещу Беларус не са толкова строги, колкото тези, които той е наложил на Русия, което означава, че някои автомобили все още могат да бъдат изнасяни за Беларус.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.