IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Унгария окончателно губи над 1 млрд. евро от ЕС

Това ще стане от 1 януари

БГНЕС

БГНЕС

От 1 януари Унгария ще загуби окончателно достъпа си до малко над 1 млрд. евро от фондовете на ЕС.

Споровете между Будапеща и Брюксел пречат на страната да се измъкне от рецесията и подкопават кандидатурата на министър-председателя Виктор Орбан за преизбиране през 2026 година, пише "Сега".

Замразяването на средствата от ЕС засяга Унгария в момент, в който правителството ѝ има малко възможности за маневриране, пише "Файненшъл таймс". Бюджетният дефицит за тази година е над 4,5% от БВП, което увеличава политическото напрежение. През третото тримесечие унгарската икономика се сви с 0,7 % - втори пореден спад - и изпадна в техническа рецесия на фона на слабото търсене в автомобилния, електронния и фармацевтичния сектор, които доминират в производствената база на страната.

От 6,3 млрд. евро, замразени от Брюксел поради опасения, свързани с върховенството на закона, Будапеща трайно ще загуби 1,04 млрд. евро, тъй като тази сума трябва да бъде разпределена до края на 2024 г.

Унгария също така губи по 1 млн. евро на ден европейско финансиране заради незаконното третиране на кандидатите за убежище; до края на годината общите й загуби заради отношението към кандидатите за убежище ще възлязат на 200 млн. евро. И двете санкции са в допълнение към еднократната глоба от 200 млн. евро, наложена от Съда на Европейския съюз през юни за нарушаване на правилата за предоставяне на убежище и пренебрегване на по-ранно съдебно решение.

Общо 19 млрд. евро от фондовете за възстановяване след пандемията и други ресурси на ЕС остават блокирани.

В средата на декември Янош Бока, министър по въпросите на ЕС в Унгария, заяви, че е „много трудно“ блокирането на средствата да не се тълкува като „политически натиск“, и добави, че Будапеща ще предприеме действия за „коригиране на тази дискриминационна ситуация“. Правителството също така търси компенсация за решението на Съда на ЕС от юни, което доведе до многомилионните глоби. Това е още един знак, че отношенията между Брюксел и Будапеща са достигнали ново дъно.

Унгарската опозиция се възползва от възможността да обвини правителството на Орбан за икономическите несгоди. Петер Магяр, чиято партия настигна партията на Орбан "Фидес" на изборите за Европейски парламент през юни и оттогава води в проучванията на общественото мнение, заяви: "Имахте 14 години с неограничена власт и милиарди от фондовете на ЕС. Този кораб отплава. Унгарците няма да чакат. Достатъчно!"

Парите от ЕС вероятно ще останат блокирани до изборите, като никоя от страните не е склонна да отстъпи по фундаменталните въпроси, включително за мерките за борба с корупцията, независимостта на съдебната система и отношението на Унгария към малцинствата и кандидатите за убежище. Брюксел също така постави под съмнение уверенията на Будапеща, че може да увеличи разходите си през следващите четири години въз основа на очакванията за растеж. До средата на януари двете страни трябва да се споразумеят за компромисен фискален план за периода 2025-2028 г., тъй като ЕС ще даде на страната лоша оценка, ако правителството не намали разходите си.

За бюджета за 2025 г. бяха отменени инвестиции и социални разходи на стойност милиарди евро, финансирани предимно от ЕС, което накара Магяр да обиколи страната, обръщайки внимание на рушащите се болници, неадекватните детски заведения и железопътните гари, които са били оставени на произвола на стихиите в продължение на десетилетия. Министърът на икономиката Мартон Наги призна, че правителството не може да запълни изцяло празнината, оставена от финансирането от ЕС. „Не можеш просто да кажеш, че искаш нова лъскава болница, трябват ти пари. За целта е необходим растеж“, казва Наги пред FT. „Първо трябва да се оправи икономиката... години наред се препъвахме от криза в криза, Covid, енергийна криза, война, а сега и слабостта на германската икономика... Всички знаем, че липсват данъчни приходи, така че трябва да ги възстановим“, сочи той. Наги настоява, че правителството няма да харчи прекалено много, като ще ограничи използването на средства за стимулиране на растежа до 0,5 % от БВП. Вместо да се използват държавни средства за стимулиране, министърът на икономиката предложи да се даде възможност на хората да използват спестяванията си в частни пенсионни фондове на стойност около 5 млрд. евро за покупка или ремонт на недвижими имоти без данъци, с което се цели да се стимулира слабото търсене.

Междувременно Орбан залага на това, че инвеститори от Азия могат да запълнят празнината - политика, която той нарече „икономически неутралитет“. Китайските инвестиции в Унгария нараснаха през последните години, но малцина смятат, че те могат напълно да компенсират липсата на средства от Брюксел. Преди споровете между Брюксел и Будапеща да се задълбочат през 2022 г., ЕС беше готов да финансира няколко големи инфраструктурни проекта в Унгария.. Те включваха железопътна връзка от центъра до летището на Будапеща. „Можехме да имаме златна ера, като само през това десетилетие за сектора бяха похарчени над 10 млрд. евро“, казва Давид Витези, който по това време ръководеше транспортните власти в Будапеща, а по-късно за кратко беше държавен секретар по транспорта на Орбан. „Загубихме почти всичко това.“ „Финансирането от ЕС е важна част от публичните инвестиции в Унгария“, заяви еврокомисарят по икономиката Валдис Домбровскис в интервю за FT през декември, като добави, че „е важно Унгария да направи необходимото, за да гарантира наличието на финансиране“.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата