IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Големите петролни пристанища в света може да се наводнят

Заплахата е парадоксална

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Повишаването на морското равнище, предизвикано от климатичната криза, ще затрупа много от най-големите петролни пристанища в света, показва проучване, цитирано от The Guardian.
Според учените заплахата е парадоксална, тъй като изгарянето на изкопаеми горива причинява глобалното затопляне. Според тях намаляването на емисиите чрез преминаване към възобновяема енергия ще спре глобалното затопляне и ще осигури по-надеждна енергия.
Тринадесет от пристанищата с най-голям трафик на супертанкери ще бъдат сериозно засегнати от покачване на морското равнище само с 1 метър, сочи анализът. Според изследователите две ниско разположени пристанища в Саудитска Арабия - Рас Танура и Янбу - са особено уязвими. И двете пристанища се управляват от саудитската държавна петролна компания Aramco и през тях преминава 98 % от износа на петрол на страната.
Пристанищата Хюстън и Галвестън в САЩ, най-големият производител на петрол в света, също са включени в списъка, както и пристанищата в Обединените арабски емирства, Китай, Сингапур и Нидерландия.
Най-новите научни данни, публикувани от Международната инициатива за климата в криосферата (ICCI), показват, че покачването на морското равнище с 1 метър е неизбежно в рамките на около един век и може да настъпи още през 2070 г., ако ледените покривки се разрушат и емисиите не бъдат ограничени. Още по-катастрофално покачване от 3 метра вероятно е неизбежно през следващото хилядолетие или две и може да настъпи още в началото на 2100 г.
Повишаването на морското равнище вече създава проблеми по целия свят, дори преди да е надвиснало над развитието на бреговата линия. Досегашното покачване означава, че бурните вълни са по-високи и е значително по-вероятно да причинят крайбрежни наводнения, а проникването на солена вода в крайбрежните земи може да доведе до корозия на основите, отбелязват изследователите. Рязкото намаляване на емисиите не само би забавило темпа на покачване на морското равнище, но и би ограничило крайното му покачване.
Пам Пиърсън, директор на ICCI, заяви: „Парадоксално е, че тези пристанища за петролни танкери се намират под 1 метър от покачването на морското равнище, а трябва да гледат към тези потенциално по-високи темпове на покачване на морското равнище, които сами по себе си идват от продължаващото използване на изкопаеми горива.“


Повишаването на морското равнище е най-сериозното дългосрочно въздействие на климатичната криза, което преначертава картата на света и засяга много големи градове от Ню Йорк до Шанхай. Но Пиърсън заяви, че краткосрочните интереси на правителствата и корпорациите означават, че то се пренебрегва. „Основната информация [от научните оценки на покачването на морското равнище] изглежда не е влязла в съзнанието на правителствата“, каза тя.

Джеймс Къркъм, главен научен съветник в ICCI, каза: „Отказът да се затворят петролните кранчета означава да се запазят кранчетата за повишаване на морското равнище. Ускореното топене на ледовете и разширяването на океана вече доведе до удвояване на темповете на покачване на морското равнище през последните 30 години. Ако лидерите не предприемат двойно по-активни действия за отказ от изкопаемите горива, ужасяващите последици от покачването на морското равнище само ще се увеличат още повече и ще засегнат всяка страна с крайбрежна ивица, включително тези, които продължават да възпрепятстват усилията за увеличаване на декарбонизацията.
Саудитска Арабия беше обвинена във възпрепятстване на поредица от скорошни световни срещи на върха, включително в тактиката на „разрушителната топка“ на Асамблеята за климата в Коп29, както и в блокиране на напредъка в преговорите за договор за пластмасите и за справяне със сушата и опустиняването. Последните преговори се проведоха в Рияд и приключиха без споразумение, като саудитците отказаха да включат в споразумението каквото и да било позоваване на климата.

Новият анализ се основава на работата от май, в която изследователите установиха, че 12 от 15-те петролни пристанища с най-голям трафик на петролни танкери са уязвими от покачването на морското равнище. Използвани са карти на покачване на морското равнище от Climate Central и GoogleMaps, за да се покаже, че покачване с 1 метър би нанесло щети на кейове, съоръжения за съхранение на нефт, рафинерии и друга инфраструктура.
В новия анализ е добавено и второто саудитско пристанище - Янбу, което също е изложено на висок риск при покачване на нивото с 1 метър. Екипът е използвал данни на Bloomberg за износа на петрол, за да оцени обема и стойността на внасяния и изнасяния от пристанищата петрол. Заедно Рас Танура и Янбу са изнесли петрол на стойност 214 млрд. долара (171 млрд. паунда) през 2023 г. Общо 13-те пристанища представляват около 20% от световния износ на петрол през 2023 г.
Мъри Уърти от Zero Carbon Analytics, който е част от екипа, заяви: „Този анализ показва, че разчитането на изкопаеми горива в свят на затопляне е път към катастрофа, а не към енергийна сигурност. Страните са изправени пред избор: да се придържат към изкопаемите горива и да рискуват прекъсване на доставките, тъй като покачващите се морета заливат пристанища и терминали, или да преминат към сигурни и устойчиви местни възобновяеми енергийни източници.“
Могат да се положат усилия за изграждане на защитни съоръжения срещу наводнения, което би било много скъпо, но Уорти заяви: „В крайна сметка това е загубена битка. Трябва да продължите да изграждате тези морски стени по-високо във времето.“

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата