През 2024 г. руската бойна авиационна индустрия продължи да произвежда както изтребители, така и хеликоптери за вътрешна употреба и за износ, като същевременно осигурява ремонт, модернизация и обновяване на съществуващите флотове. Работейки във военновременни условия от 2022 г., руската индустрия отбеляза нарастване на вътрешното търсене, тъй като руските ВВС се стремят както да попълнят загубите, понесени в Украйна, така и да разширят съществуващия си флот, пише MWM. Очакваният край на производството на изтребителите Су-30СМ и Су-35 около 2030 г. ще подхрани допълнително призивите за увеличаване на доставките на тези два класа самолети, за да се позволи на производствените линии да преминат към други по-модерни класове изтребители в бъдеще. Понастоящем Русия разполага с четири отделни производствени мощности за нови изтребители, две от които произвеждат два отделни класа изтребители паралелно. Само три от тези съоръжения обаче са получили поръчки от руското министерство на отбраната за нови изтребители, като четвъртият, авиационният завод Сокол, произвежда изтребители МиГ-29М и МиГ-35 за износ, като същевременно обновява и модернизира прехващачите МиГ-31БМ и Ударни изтребители МиГ-31И за вътрешна употреба.
Изтребител Су-57 от пето поколение: три партиди
Руски държавни източници съобщиха за доставката на три партиди изтребители от пето поколение Су-57 през 2024 г., включително една на 12 септември , една на 11 ноември и трета на 23 декември . Размерът на партидите остава неизвестен и е много несигурно дали руската индустрия е постигнала изключително амбициозната си цел от 67-процентен скок в производството на Су-57 през 2024 г., за да произведе 20 изтребителя - спрямо 12 изтребителя през 2023 г. Тъй като броят на доставените изтребители не е потвърден от руски държавни източници, има значителна вероятност производството да е недостатъчно.
На 13 ноември главният изпълнителен директор на Рособоронекспорт Александър Михеев разкри, че вече е подписан договор за износ на Су-57 , като това и очакваното по-нататъшно чуждестранно търсене повишават възможността все по-голяма част от производствения капацитет да бъде разпределен за износ в бъдеще. години. Спекулира се, че в бъдеще може да бъде открита втора производствена линия за изтребителите, вероятно в Иркутския авиационен завод, който в момента произвежда изтребители Су-30SM/SM2.
Изтребител за превъзходство във въздуха Су-35: четири партиди
Съобщава се, че четири партиди изтребители Су-35 са били доставени на руските ВВС през 2024 г., включително на 12 април, 8 май, 12 септември и 11 ноември. Изтребителите се произвеждат в авиационния завод в Комсомолск на Амур. Су-57 и продължават да играят централна роля в руската въздушна кампания в Украйна в роли, вариращи от битка въздух-въздух до противовъздушна отбрана потискане . Редица източници съобщиха, че след избухването на пълномащабни военни действия в Украйна са дадени заповеди за ускоряване на производството на Су-35, който, ако бъде потвърден, се очаква да служи за три цели. Те включват попълване на загубите, преобразуване на повече единици от ерата на Студената война от изтребители като Су-27 и формиране на повече нови авиационни единици за разширяване на флота.
Оперативните разходи на Су-35 са значително по-ниски от предшественика му от епохата на Студената война Су-27, докато производствените разходи също се оценяват на само около 17 милиона долара в зависимост от обменните курсове. Тъй като изтребителят съчетава един от най-големите обхвати, най-високите нива на маневреност и най-големите сензорни комплекти с относително скромни разходи, това го прави изключително привлекателен за широкомащабни поръчки. Руските придобивания на Су-35 може да бъдат намалени в близко бъдеще, тъй като се очаква иранските военновъздушни сили да започнат да получават Су-35 през 2025 г. и потенциално да направят последващи поръчки впоследствие, докато индонезийските официални лица заявиха, че придобиването на самолети е все още се разглежда. Възможността за придобиване на Су-35 от Северна Корея също се повдига все по-често през 2024 г., като американски държавни източници потвърдиха, че се очакват трансфери на някои изтребители.
Су-34 Strike Fighter: Шест партиди
Ударният изтребител Су-34 е закупен в много по-голям мащаб от руските военновъздушни сили, отколкото всеки друг клас изтребители от епохата на Студената война, и е изиграл непропорционална роля в битките в Украйна и съответно е претърпял особено големи загуби. Съобщава се, че шест партиди изтребители са били доставени на руските ВВС през 2024 г., а именно на 5 април , 17 юни , 2 септември , 9 октомври , 25 ноември и 23 декември . Въпреки че Су-34 вече се доставяше в по-голям мащаб от други руски изтребители, през октомври 2023 г. Министерството на отбраната даде указания за разширяване на производството. Когато дава заповеди за увеличаване на производството през 2023 г., тогавашният министър на отбраната Сергей Шойгу отбеляза по отношение на ролята на Су-34 в руските ВВС: „Този боен самолет е основният работен кон, те имат четири, пет полета всеки ден“, подчертавайки „необходимостта засили, побързай“ с продукцията. Су-34, произведени през 2024 г., са подобрени варианти на Су-34М, първите поръчки за които са направени през 2020 г.
Произведен във фабриката за самолети Чкалов в Новосибирск, Сибир, използвайки части с вериги за доставки в голяма част от страната, Су-34 продължава да се разчита широко както за ядрено възпиране, така и за тактически ударни мисии във всички театри от Близкия изток до от Арктика до Западния Пасифик. Операциите на бойците придобиха все по-голяма известност, тъй като от август те бяха често заснемани за започване на интензивни бомбардировки на украинските и съюзническите западни сили в руския Курск регион. Техният особено висок капацитет за носене на оръжие им позволява да разположат нови FAB-3000 3000 килограмови плъзгащи се бомби, както и множество комбинации от по-леки боеприпаси, включително бомби с термобарични бойни глави.
Многоцелеви изтребител Су-30СМ2: една партида
Една партида изтребители Су-30СМ2 беше доставена на руските ВВС на 10 август 2024 г. Су-30СМ е закупен като по-малко специализиран и много по-евтин аналог на Су-35, който се възползва от подобен голям обсег, мощен радар и висок капацитет за носене на оръжие. Произведени в Иркутския авиационен завод, по-голямата част от производството на Су-30 е финансирано от експортно търсене, като близкият Су-30МКИ е видял над 270 поръчани само от Индия, докато вариантът на Су-30МКА е видял над 70 поръчани от Алжир. Су-30SM/SM2 изигра важна роля в руско-украинската война, въпреки че му липсват усъвършенстваните възможности за електронна война на Су-34 или Су-35, високият капацитет за носене на оръжия на първия или тройните радари на последното.
Вариантът Su-30SM2, който за първи път влезе в експлоатация през 2022 г., е подобрен на варианта SM с интегрирането на двигателите AL-41F1S на Su-35, които значително подобряват летателните му характеристики и обхвата, като същевременно осигуряват значително по-ниски нужди от поддръжка и по-дълъг експлоатационен живот. Казахстан получи нова поръчка за Su-30SM през 2023 г., докато Беларус все още чака доставката на осем изтребителя, планирани да пристигнат през 2025 г. Това може да са едни от последните чуждестранни поръчки за този клас, тъй като чуждестранните клиенти все повече се привличат към повече боеспособен Су-57. Очаква се Иркутският авиационен завод да бъде зает с модернизацията на близо 100 изтребителя Су-30СМ до стандарта Су-30СМ2, въпреки че бъдещето на съоръжението извън това остава несигурно.