Европейските гласоподаватели ще се откажат от борбата срещу изменението на климата, освен ако богатите не помогнат да финансират разходите за екологизиране за всички, каза архитектът на амбициозната „Зелена сделка“ на ЕС, пише Financial Times.
Франс Тимерманс , който сега ръководи Холандския зелено-лейбъристки алианс, каза, че има „размирици“, защото хората са били приканвани да купуват нови котли и коли, докато се борят с нарастващите сметки за гориво и храна.
Първата вълна от държавни субсидии за слънчеви панели, електрически превозни средства и нови отоплителни системи отиде при богатите, които бяха първите осиновители, каза бившият вицепрезидент на Европейската комисия. „Обществените пари отидоха при хора, които всъщност не се нуждаеха от тях“, каза той.
Сега правителствата трябва да съсредоточат помощта си върху най-бедните, за да потушат нарастващата подкрепа за „нечестните“ радикални десни партии, обещаващи прости решения, каза той.
„Екологичният преход ще бъде спрян от европейските избиратели“, освен ако няма елемент на солидарност и не е организиран като данъчната система, като богатите плащат повече, каза Тимерманс.
63-годишният Тимерманс, който ръководеше преходната политика в Брюксел с главоломна скорост между 2019-23 г., каза, че политиците трябва да продължат напред въпреки реакцията срещу някои от мерките.
Той отхвърли молбите на автомобилната индустрия за повече време за преминаване към електрически превозни средства. Няколко лидери на ЕС, включително Олаф Шолц от Германия и Джорджия Мелони от Италия, призоваха за премахване на глобите, които да бъдат наложени тази година за неспазване на целите за намаляване на въглеродните емисии, тъй като индустрията вече съкращава работни места.
Производителите на автомобили в ЕС също са изправени пред ожесточена конкуренция от вноса на евтини китайски електрически превозни средства.
Но Тимерманс каза: „Автомобилната индустрия спеше 10 години, докато Китай и Корея преоткриваха електрическата мобилност, след това се оплакваха от факта, че не могат да се конкурират и след това казваха:„ Е, начинът да се конкурираме е да забавим прехода. Китайците ще завладеят пазара.”
Той прие аргумента на автомобилната индустрия, че политиците не са предоставили достатъчно стимули или инфраструктура за електрически превозни средства. „Но това не е по вина на законодателите на ЕС – националните правителства се бавят.“
ЕС трябва да последва САЩ в предоставянето на милиарди, за да помогне на индустрията и потребителите да се приспособят, добави той, чрез нови съвместни заеми.
Шолц призова на европейската среща на върха през декември за паневропейски стимули за закупуване на електрически автомобили, но блокира идеята за повече еврооблигации.
„Ние преминаваме през индустриална революция с три или четири пъти по-бърза скорост от предишните индустриални революции и следователно рискуваме повече смущения, отколкото в предишните индустриални революции“, каза Тимерманс.
Този обезпокоителен темп на промяна доведе до възхода на популистките партии, които предлагаха на пръв поглед прости решения, каза той. „Това е същият проблем в целия западен свят – предположението, че нашите деца ще бъдат по-добре от нас, го няма. И тогава започваш да защитаваш това, което имаш.
Тази „повишена несигурност“ изостри страха от мигрантите, каза той. „Радикалната десница се намесва и много умело използва това чувство на лично, почти бих казал тревога, за да каже „ще ви върнем в 50-те години на миналия век“.
В Холандия алиансът на Зелените/Лейбъристите стана втори след крайнодясната Партия на свободата на Герт Вилдерс на изборите преди година. Ветеранът антиислямист формира нестабилна коалиция с три други десни групи. Те обещаха да намалят миграцията, да намалят разходите за образование и изследвания и да разхлабят екологичните ограничения за фермерите.
Но те се борят да прилагат политиките си на фона на вътрешни различия, съпротива от холандския Сенат и законови ограничения.
Тимерманс каза, че холандското правителство е „без кормило“ и може да рухне по всяко време и каза, че би предпочел нови избори пред опитите за формиране на алтернативна коалиционна администрация. „Трябва да дадете възможност на електората да изрази своята позиция.