2024 г. разпали пламъците на притесненията около летенето със самолет, особено през последните седмици, когато повече от 200 души загубиха живота си в два отделни инцидента. 38 души загинаха, когато самолет на Азербайджанските авиолинии се разби в Казахстан. А четири дни по-късно 179 загинаха при катастрофа на полет на Джеджу Еър в Южна Корея.
Докато последните събития все още звучат в съзнанието на мнозина, 2024 г. беше година на бедствия в авиацията. В началото на януари огнена катастрофа в Токио шокира света, убивайки петима членове на японската брегова охрана, въпреки че пътниците в самолета на Japan Airlines бяха евакуирани успешно.
Дни по-късно част от самолет падна докато машината излиташе от Портланд, Орегон, оставяйки зееща дупка в страничната част на фюзелажа. Отново всичките 177 пътници оцеляха при аварийното кацане, но последствията от събитието поставиха големия производител Boeing в светлината на прожекторите през цялата година.
През лятото трагичната загуба на полет на Voepass в Бразилия отне живота на 62 пътници и екипаж.
Освен това има многобройни съобщения за самолети, попаднали в силна турбуленция и ранени хора, включително един смъртен случай по време на полет на Singapore Airlines.
Тази статистика няма как да не разтревожи пътниците относно безопасността им.
Според Aviation Safety Network общо 318 души са загинали при самолетни произшествия миналата година, което прави 2024 г. най-смъртоносната година в авиацията от 2018 г. насам.
Но наистина ли летенето става по-малко безопасно и трябва ли да се притесняваме, ако имаме резервирано предстоящо пътуване?
Летенето става все по-безопасно през цялото време
Д-р Хасан Шахиди, президент и главен изпълнителен директор на Flight Safety Foundation, организация с нестопанска цел, занимаваща се с всички аспекти на авиационната безопасност, постави нещата в перспектива за Euronews Travel.
„През цялата 2023 г. нямаше нито един смъртен случай при търговски самолети“, казва той. „До края на 2024 г. авиационната индустрия е превозила 5 милиарда пътници по целия свят. И само до последните няколко дни 2024 г. беше готова да повтори този рекорд за безопасност.“
Според изследване на Масачузетския технологичен институт (MIT), летенето днес е по-безопасно от всякога.
В периода 2018-2022 г. рискът от смърт при пътуване със самолет беше изчислен на 1 на всеки 13,7 милиона пътници, качени на борда. Това е спад от 1 на всеки 7,9 милиона качвания през 2008-2017 г. и значително намаление от 1 на всеки 350 000 качвания през 1968 г. до 1977 г.
Изследване на авиационната академия Embry-Riddle показа, че до 80% от авиационни инциденти могат да бъдат приписани на човешка грешка. Смята се, че грешка от страна на пилотите е причина за 53% от инцидентите, докато механичната повреда се счита за причина само в 21% от случаите.
Airbus проучи коя част от полета е най-опасна и установи, че излитането и кацането са периодите, в които е най-вероятно да се случат инциденти. И двете катастрофи от декември 2024 г. се случиха при кацане, въпреки че имаше други фактори.
При катастрофата на Jeju Air, например, имаше съобщения за повреда на двигател след удар с птица, а самолетът по все още неизвестна причина не беше разгърнал колесника си, когато кацна. Разследването ще бъде дълго и сложно и вероятно ще мине известно време, преди да разберем какво точно се е случило.
„Този инцидент включваше множество фактори, от сблъсъци с птици до кацане без колесник и задкрилки“, добавя Шахиди. „Всичко това ще бъде щателно проучено, факторите, които допринасят, ще бъдат определени и ще бъдат предприети стъпки, за да се гарантира, че това няма да се случи отново.“
Jeju Air инспектира своята флотилия от 737 самолета „следващо поколение“ (NG), но от прекомерна предпазливост. Нищо досега не предполага, че има по-широко разпространен проблем с типа на самолета.
На авиокомпаниите се препоръчва да избягват военни зони
Катастрофата на Азербайджанските авиолинии беше по-различна. Въпреки че разследванията продължават, първоначалните оценки предполагат, че самолетът може да е бил ударен от руската противовъздушна ракета, което го е накарало изгуби налягане и контрол.
Тази оценка ще ви напомни за подобна ситуация отпреди десетилетие. През юли 2014 г. самолет на Malaysia Airlines беше свален от подкрепяни от Русия сили с помощта на ракета земя-въздух, докато летеше над Източна Украйна. Всички 283 пътници и 16 членове на екипажа загинаха.
Разследването препоръча на държавите, участващи във въоръжени конфликти, да затворят въздушното си пространство, а операторите трябва задълбочено да оценят риска, когато маршрутите минават над зони на конфликт.
Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) публикува информационни бюлетини за зоните на конфликти, за да предупреди въздушните оператори за потенциални заплахи за безопасността.
Въпреки това, както Джанет Норткот, говорител на EASA, обясни пред Euronews Travel, „EASA не затваря въздушното пространство и няма право да налага избягване на въздушното пространство. Но предоставената тук информация се влива в собствените оценки на безопасността на отделните авиокомпании и създава осведоменост за всяка заплаха за безопасността на въздухоплаването.“
Но защо Азербайджанските авиолинии летяха над зона на конфликт? Въпреки че много западни авиокомпании са преустановили полетите си към и над руското въздушно пространство, много близкоизточни и азиатски авиокомпании продължават да работят в тази зона. Превозвачи от Турция, Китай, ОАЕ и други нации не избягват въздушното пространство, въпреки риска.
„Пътуването със самолет в известни конфликтни зони крие значителен риск“, казва Шейхид. „Авиокомпаниите трябва да извършат оценка на риска за своите маршрути, за да гарантират, че рисковете са смекчени и да поемат алтернативен маршрут.“
Въпреки това нито една европейска авиокомпания в момента не лети до Русия или през нейното въздушно пространство, след като се вслуша в съветите на EASA и други агенции.
Всеки въздушен инцидент прави пътуването по въздух по-безопасно
Малката сребърна подплата в ужасната година, която преживя авиацията, е, че всеки инцидент служи за по-безопасно пътуване със самолет в бъдеще.
Както Саймън Калдър, туристически кореспондент за вестник Independent на Обединеното кралство, написа в скорошен коментар, „Всички драматични авиационни събития през 2024 г. – фатални и други – ще бъдат анализирани подробно, за да се разбере какво може да се научи, за да се подобри бъдещата безопасност.“
И в случая на катастрофите на Jeju Air и на Azerbaijan Airlines прословутите „черни кутии“ бяха открити и изпратени за разчитане.
Тези две кутии, които всъщност са ярко оранжеви на цвят, са записващото устройство за полетни данни (FDR) и записващо устройство за глас в пилотската кабина (CVR) и трябва да хвърлят малко светлина върху случилото се преди катастрофата.
Разследващите катастрофи са на място в Казахстан и Южна Корея и събират повече доказателства, процес, който може да отнеме известно време. След това събраните данни ще бъдат анализирани в лаборатория, за да се определи причината за срива.
Предварителен доклад вероятно ще бъде публикуван през следващите седмици, въпреки че окончателният доклад ще отнеме повече време. От тези доклади ще бъдат направени различни препоръки за избягване на подобна ситуация в бъдеще.
„Една от силните страни на процесите за авиационна безопасност е, че когато се случи някаква трагедия, ние анализираме случилото се и предприемаме подходящи действия, за да гарантираме, доколкото е възможно, че същият тип произшествие няма да се случи отново“, обяснява Норткот.
Помислете за всяка голяма авиационна катастрофа и е възможно да видите дългосрочния положителен ефект върху безопасността на въздуха.
Сблъсък над Големия каньон през юни 1956 г., например, между TWA Super Constellation и DC-7 на United Airlines доведе до модернизирани форми на контрол на въздушното движение. А след като полет 800 на TWA експлодира във въздуха през 1996 г., бяха направени модификации, за да се гарантира, че горивото не може да бъде запалено от случайна искра. Без трагедията от 11 септември Администрацията за транспортна сигурност (TSA) никога нямаше да бъде създадена. И благодарение на (все още) липсващия MH370 на Malaysia Airlines, всички самолети вече се проследяват в реално време.
„Този постоянен цикъл на усъвършенстване е от основно значение за запазване на рекордите за авиационна безопасност“, казва Норткот. „Работим с други регулатори, например Федералната авиационна администрация (FAA) в Съединените щати и с Международната организация за гражданска авиация (ICAO), за да гарантираме, че стандартите за авиационна безопасност са високи в световен мащаб, не само в Европа.“
Докато производителите, авиокомпаниите и регулаторите работят усилено, за да поддържат безопасността в небето, Норткот подчертава, че безопасното пътуване е екипно усилие.
„Като цяло авиацията има отлични показатели за безопасност, но това не е причина за самодоволство“, казва тя. „Този силен рекорд за безопасност може да се поддържа само от много отделни хора, изпълняващи ролята си всеки ден, за да гарантират, че операциите са безопасни.“
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.