Украинските предприятия, които се установиха или разшириха дейността си в Централна Европа след нахлуването на Русия през 2022 г., се насочват от бежанците към местните клиенти, тъй като се утвърждават, а някои от тях вече планират да се насочат на запад, пише Ройтерс.
Тъй като войната затвори възможностите в страната и на изток, включително в Русия, в съседните държави се появиха украински предприятия, които първоначално бяха насочени към разселените си сънародници с храни, напитки и услуги.
В Полша, чието украинско население е нараснало от войната до над 1,5 млн. души по текущи оценки, през 2024 г. украинци ще открият всеки десети нов бизнес, според полски бизнес асоциации и икономисти.
Lviv Croissants на Андрий Халицки вече има 12 магазина в Полша, след като стартира дейността си там преди две години. През октомври тя откри първия си магазин в Чехия - част от стратегията, която според нейния основател е изграждане на географски разнообразен бизнес чрез разширяване на запад и отвъд диаспората.
„Въпреки че общността на украинските бежанци в Европа е значителна, разчитането единствено на тази клиентска база не е устойчива дългосрочна стратегия“, казва Халицки пред Ройтерс.
Силните културни прилики с Украйна спомогнаха за превръщането на Полша в естествена база за украинския бизнес. Но много от тях гледат и отвъд най-голямата развиваща се икономика в Европа към много по-голям кръг от клиенти.
„Първоначално компаниите гледат на Полша като на мост или трамплин към пазарите на Европейския съюз“, казва Дариуш Шимчиха, първи вицепрезидент на Полско-украинската търговска камара.
Групата планира да отвори в Германия, Швейцария и Франция през 2025 г. и да възобнови дейността на заведение в Лондон, каза той, като добави, че баровете привличат нови клиенти и са печеливши.
„Преди войната се съсредоточихме върху Украйна, защото бизнесът ни там се развиваше много бързо. Но войната ни накара да погледнем по-западно заради риска в Украйна“, казва Худо.
Повишаване на броя на бежанците
Въпреки че икономиката на Украйна нарасна през 2023 г. и вероятно ще се разшири през 2024 г., министърът на икономиката Юлия Свириденко заяви пред Ройтерс през ноември, че тя все още е само на 78% от размера си преди пълномащабната инвазия на Русия през февруари 2022 г.
Тъй като краят на конфликта не се вижда, предприятия като това на Худо трябваше да търсят другаде - икономически обрат за близките държави, които също видяха, че напрежението на пазара на труда е облекчено от пристигането на украински работници.
В доклад на Делойт от март 2024 г. се оценява, че бежанците от Украйна ще добавят до 1,1 % към БВП на Полша през 2023 г. и до 1,35 % в по-дългосрочен план.
„Когато те идват в Полша, например, за да работят или да създават предприятия, това е допълнителен стимул от икономическа гледна точка за потреблението и подобряването на предлагането на работна ръка“, заяви пред Ройтерс Анджей Кубисяк, заместник-директор на Полския икономически институт.
Друга украинска ресторантьорка, Олга Копилова, заяви пред Ройтерс, че преди войната не е планирала да изнесе марката си „Черноморка“ в чужбина, но сега има три заведения с името „Черноморка“ в Полша и по две в Братислава и Виена.
Веригата за кафе Aroma Kava се премества в Полша през 2022 г. и оттогава е разширила дейността си до 10 обекта, а украинският производител на сладолед и замразени продукти Three Bears купува полската компания Nordis.
Полша сега е вторият по важност пазар за доставчика на цифрови развлечения MEGOGO, който се разраства, като привлича местните жители, главно чрез семейни програми, заяви съоснователят Владимир Боровик пред Ройтерс. Компанията навлиза в Полша и Румъния - двете най-населени страни в развиваща се Европа - през 2023 г.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.