Излишният капацитет на производителите на автомобили в Китай води до сътресения на най-големия автомобилен пазар в света, пише The Wall Street Journal.
Като цяло продажбите на автомобили в Китай са нараснали с 5,5% миналата година до 22,9 милиона автомобила, съобщи Китайската асоциация за леки автомобили в четвъртък. И все пак това търсене е далеч от капацитета, който компаниите са изградили , което ги кара да намаляват цените и да навлизат на задгранични пазари, за да останат в играта.
"Периодът от 2025 г. до 2027 г. бележи елиминационния кръг в автомобилната индустрия", пише Хе Сяопенг, главен изпълнителен директор на производителя на електрически превозни средства Xpeng, във вътрешно писмо от 31 декември, което беше видяно от The Wall Street Journal. "Конкуренцията през 2025 г. ще бъде по-ожесточена от всякога."
Сред първите губещи са чуждите марки. Дженерал Мотърс, Фолксваген и Тойота отстъпиха пазарен дял на местни конкуренти. Местните марки съставляват 61% от местния пазар миналата година, което е с 8,6 процентни пункта повече от година по-рано, съобщи Китайската автомобилна асоциация.
Миналата година 23 марки или напуснаха Китай, или бяха консолидирани в други марки, докато дузина нови марки излязоха на пазара, според Стивън Дайър , управляващ директор в AlixPartners. Той каза, че 112 марки са продали поне едно EV през първите девет месеца на миналата година.
"Държавните компании и големите частни компании могат да оцелеят, но ще има много консолидация и изтощение сред по-малките компании, особено тези, които нямат експортен отпечатък“, каза Сам Фиорани , който прави глобално производство на автомобили и прогнози за продажбите на AutoForecast Solutions.
Централните и регионалните правителства първо насърчават облагодетелстваните индустрии със субсидии и политическа подкрепа, а след това – след като бъде постигната критична маса – разгръщат Дарвиновата борба. Подобна динамика се наблюдава наскоро при слънчевите панели и вятърните турбини, както и при стоманата и електрониката в миналото.
Компаниите, които оцеляват в битката, често се очертават като световни шампиони и източници на национална гордост. Вече китайски производители на автомобили като BYD са в челните класации на световните производители на електромобили.
Повече от половината нови автомобили, продавани в Китай, са или пълни електромобили, или plug-in хибриди. В новогодишната си реч китайският лидер Си Дзинпин подчерта крайъгълния камък, че производството на тези видове превозни средства достигна 10 милиона през 2024 г.
Броят на електромобилите и plug-in хибридите, продадени в Китай, вече се доближава до размера на целия автомобилен пазар в САЩ, където миналата година са продадени около 15,9 милиона автомобила, според Wards Intelligence.
През 2024 г. цели 227 модела автомобили са намалили цените в сравнение със 148 модела предходната година, според Цуи Донгшу, генерален секретар на автомобилната асоциация. Tesla China предлага нулева лихва в продължение на пет години по заемите си за автомобили и намали модела Y до еквивалента на по-малко от 33 000 долара.
Tesla се държи по-добре от много от своите западни и японски колеги. Марката е продала около 662 000 автомобила в Китай миналата година, което е ръст от 8%, според GlobalData. Все пак изостава от местните конкуренти, водени от BYD, които продадоха почти четири милиона автомобила в Китай миналата година.
Продажбите на съвместните предприятия на GM в Китай са намалели с повече от половината между 2018 г. и миналата година. Фиорани от AutoForecast Solutions каза, че шестте завода на GM в Китай са повече от необходимото. Миналия месец компанията заяви , че очаква да поеме над 5 милиарда долара непарични такси поради слабост в бизнеса си в Китай. GM не отговори на искане за коментар.
През декември в китайските социални медии се появиха видеозаписи, показващи ядосани служители на китайски стартъп за електромобили, заобиколени от шефа си и изразяващи загриженост относно това дали ще получат своите заплати и други плащания.
Уилям Ли, главен изпълнителен директор на първокласния производител на електромобили NIO, каза миналия месец, че "автомобилните компании не могат да си позволят да имат каквито и да е недостатъци", добавяйки, че индустрията е навлязла в "най-жестоката и брутална фаза на конкуренцията".
През 2025 г. продажбите на автомобили в Китай вероятно ще намалеят поради слабостта на цялостната икономика, според анализатора на Bernstein Юнис Лий. Някои стимули, предложени миналата година, включително програма за субсидиране на покупки, създадоха еднократно търсене, което едва ли ще бъде удовлетворено тази година, въпреки че Пекин удължи програмата за субсидиране в сряда.
Китайските производители на автомобили търсят в чужбина, за да поемат продукцията им. Това става все по-трудно поради нарастващите търговски бариери.
През октомври Европейският съюз наложи мита до 45% върху произведените в Китай електромобили, а администрацията на Байдън миналата година наложи мита от 100% върху китайските електромобили. Данните от китайската автомобилна асоциация показват, че износът на електромобили от Китай все още нараства, но с по-бавни темпове през последните месеци.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.