Китайските и индийските рафинерии ще търсят повече петрол от Близкия изток, Африка и Северна и Южна Америка, което ще повиши цените и разходите за превоз, тъй като новите санкции на САЩ срещу руските производители и кораби ще ограничат доставките за най-големите клиенти на Москва, твърдят търговци и анализатори, цитирани от Ройтерс.
В петък Министерството на финансите на САЩ наложи санкции на руските производители на петрол „Газпром нефт“ (SIBN.MM), отваря се нов раздел и „Сургутнефтегаз“, както и на 183 кораба, които са доставяли руски петрол, насочени към приходите, които Москва използва за финансиране на войната си с Украйна.
Много от танкерите са били използвани за транспортиране на петрол до Индия и Китай, тъй като западните санкции и ценовият таван, наложен от страните от Групата на седемте през 2022 г., пренасочиха търговията с руски петрол от Европа към Азия. Някои танкери са превозвали и петрол от Иран, който също е подложен на санкции.
Износът на руски петрол ще бъде сериозно засегнат от новите санкции, които ще принудят китайските независими рафинерии да намалят производството на рафиниране занапред, заявиха двама китайски търговски източници. Източниците отказаха да назоват имената си, тъй като не са упълномощени да говорят пред медиите.
Очакваното прекъсване на руските доставки доведе до най-високите цени на петрола в света от месеци насам в понеделник, като цената на сорта Брент надхвърли 81 долара за барел.
Сред новосанкционираните кораби 143 са петролни танкери, които през миналата година са обработили над 530 млн. барела руски суров петрол, което представлява около 42% от общия морски износ на суров петрол на страната, заяви в бележка водещият анализатор на товарните превози на Kpler Мат Райт.
От тях около 300 млн. барела са били изпратени за Китай, а по-голямата част от останалите са отишли в Индия, допълва той.
„Тези санкции ще намалят значително флота от кораби, които могат да доставят суров петрол от Русия в краткосрочен план, което ще доведе до повишаване на фрахтовите ставки“, каза Райт.
Базиран в Сингапур търговец заяви, че посочените танкери са доставили близо 900 000 барела руски суров петрол дневно за Китай през последните 12 месеца.
За първите 11 месеца на миналата година вносът на руски суров петрол в Индия е нараснал с 4,5% на годишна база до 1,764 млн. барела дневно, или 36% от общия внос на Индия. За същия период обемът на Китай, включително доставките по тръбопроводи, се е увеличил с 2% до 99,09 млн. метрични тона (2,159 млн. барела дневно), или 20% от общия внос.
Вносът на Китай е предимно руски суров петрол ESPO Blend, продаван над ценовия таван, докато Индия купува предимно петрол Urals.
Анализаторът на Vortexa Ема Ли заяви, че износът на руски суров петрол ESPO Blend ще бъде спрян, ако санкциите бъдат стриктно приложени, но това ще зависи от това дали новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп ще вдигне ембаргото, а също и дали Китай ще признае санкциите.
Новите санкции ще тласнат Китай и Индия обратно към пазара на съвместим петрол, за да търсят повече доставки от Близкия изток, Африка и Северна и Южна Америка, твърдят източниците.
Спот цените на сорта от Близкия изток, Африка и Бразилия вече се повишиха през последните месеци поради нарастващото търсене от страна на Китай и Индия, тъй като доставките на руски и ирански петрол се свиха и станаха по-скъпи, добавиха те.
„Цените на сорта от Близкия изток вече се повишават“, заяви индийски служител в петролната рафинерия.
Втори източник от индийската рафинерия заяви, че санкциите срещу руските петролни застрахователи ще накарат Русия да определи цена на суровия си петрол под 60 долара за барел, за да може Москва да продължи да използва западни застраховки и танкери. Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.