IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Корабостроителниците на ЕС ремонтират руските танкери за втечнен природен газ в Арктика

Двете корабостроителници са обслужили 14 от 15-те специализирани танкера Arc7

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Корабостроителниците в ЕС ремонтират руски танкери от леден клас и им предлагат съоръжения за сух док, което позволява на Москва да продължи да пренася газ през Арктика въпреки западните санкции срещу енергийния ѝ сектор, пише Financial Times.
Без ремонтни дейности - осигурени от корабостроителницата Damen в Брест, Франция, и Fayard A/S в Дания - руският завод за втечнен природен газ „Ямал“ ще се бори за достъп до ключови пазари през зимата, когато цените на газа в северното полукълбо са най-високи.

Двете корабостроителници са обслужили 14 от 15-те специализирани танкера Arc7, които се транспортират от Ямал СПГ на крайния северен бряг на Русия, според сателитни снимки и данни за проследяване на посещенията в пристанищата от Kpler, компания за данни и анализи. Някои от корабите са влизали многократно.

„Ако тези две корабостроителници са забранени, това би поставило под съмнение всички логистични операции“, казва Малте Хумперт, специалист по арктическо корабоплаване в High North News, който е проследил движението на корабите. „Те биха могли да получат услугата някъде другаде, но това би означавало да се отклонят от маршрута си.“

Осем от танкерите са се отзовали в Damen, докато Fayard е обслужила девет след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна през февруари 2022 г. Повечето от корабите са собственост на енергийни и корабни компании, включително гръцката Dynagas.
Damen потвърди, че е ремонтирала „няколко кораба, участващи в транспортирането на руски втечнен природен газ“, но добави, че това „стриктно се придържа към европейското законодателство за санкциите“ и че „не участва в избора на товари, направен от корабните компании, експлоатиращи тези кораби“.

„За предстоящия период не се планира по-нататъшен ремонт на тези кораби за втечнен природен газ“, заяви тя.
Постепенното изтегляне на руския газ е основна политическа цел на Европейската комисия. Въпреки това, целта й да намали използването на руски изкопаеми горива в ЕС до нула до 2027 г. беше отклонена от курса поради увеличаването на вноса на руски втечнен природен газ, доставян най-вече от Ямал. Дейността на корабите и корабостроителниците не е санкционирана поради изключенията за транспортиране на енергия и поради това, че те не плават под руски флаг, а специализираните танкери не биха могли да разпределят товара си без техническия опит и поддръжката от европейските корабостроителници. Единственият танкер от флота, който не е посещавал нито една от двете корабостроителници, е Christophe de Margerie, който е собственост на санкционираната руска корабна компания Sovcomflot.

На 16 декември ЕС се съгласи да наложи санкции на самия кораб - първият ход на блока за налагане на санкции върху дейността на „Ямал“. САЩ вече наложиха санкции на проекта „Ямал“. Невъзможността на „Кристоф дьо Маржери“ да получи достъп до ремонтните корабостроителници в Европа извади кораба от строя за шест месеца, което демонстрира зависимостта на Arc7 от европейското ноу-хау и части, каза Хъмпърт.

От Ямал корабите могат да се отправят към Европа или да поемат по много по-дългия и опасен Северен морски път към Китай. Маршрутът на изток може да се използва само през топлите месеци, въпреки че Novatek - собственикът на Yamal LNG - експериментира с по-дълъг период на доставка. Според проучване на Оксфордския институт за енергийни изследвания, корабите Arc7 LNG са построени в Южна Корея на цена от около 333 млн. долара за кораб.

Те са дълги повече от 200 м и могат да превозват около 170 000 куб. м природен газ със специално разработена задвижваща система „Azipod“ за придвижване по дебел лед. Един европейски корабен брокер коментира, че френските и датските корабостроителници, които разполагат с достатъчно големи сухи докове за извънгабаритните танкери, са „единствените, които са в състояние да обработват Arc7 и в същото време се намират на правилното място“.

Докато руският суров петрол и въглища бяха санкционирани, газът остана извън санкционния режим на блока поради опасения за сигурността на доставките.

Като първа стъпка към постепенното прекратяване на вноса на доставяния газ, през юни страните от ЕС се споразумяха да забранят от март претоварването на руски втечнен природен газ. Това ще спре използването на пристанищата на ЕС за прехвърляне на газ от танкери от ледови клас на по-евтини обикновени кораби за превоз до други държави.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата