Причините на новоизбрания президент Доналд Тръмп да иска контрол над Панамския канал могат да бъдат намерени в двата края на междуокеанския воден път. Всеки ден десетки товарни кораби минават покрай сини кранове на пристанище близо до входа на Тихия океан, извисяващите се силуети на град Панама се виждат през хоризонта. Около осем часа по-късно те се носят покрай друг терминал, натрупан с контейнери, докато излизат в Атлантическия океан, пише The Wall Street Journal.
Тези съоръжения се управляват от гигантски пристанищен оператор в Хонконг Hutchison Whampoa. И това е същината на проблема за бъдещата администрация на Тръмп, която вижда китайската инфраструктура, изградена около канала през последните три десетилетия, като заплаха за националната сигурност.
„В действителност една чужда сила днес притежава чрез своите компании, за които знаем, че не са независими, способността да превърне канала в въздушна точка в момент на конфликт“, каза сенатор Марко Рубио , номинираният за държавен секретар, на изслушването му за потвърждение.
Има други подкрепени от Китай проекти в Панама, които включват мост през канала, нова линия на метрото, терминал за круизни кораби, конгресен център и ферма за вятърна енергия. Представители на новата администрация на Тръмп казват, че всичко това се равнява на нарушение на договорите между САЩ и Панама, които изискват каналът да остане неутрален, когато Вашингтон предаде построения от американците канал на Панама през 1999 г. Тръмп не изключи използването на военна сила, за да превземе канал назад.
Панамски служители и няколко бивши американски военни твърдят, че тези китайски съоръжения не представляват военна заплаха, нарушават неутралитета на канала или дори показват, че Панама попада под влиянието на Пекин.
Тази малка държава от Централна Америка обича бейзбола, използва щатския долар като своя валута и е най-про-вашингтонската нация в региона. Нейният президент, Хосе Раул Мулино , е десноцентристки политик, който иска да работи със САЩ по въпросите на миграцията и сигурността.
Китай ще бъде трудно притиснат да преобразува натоварен контейнерен пристанищен терминал за военна употреба, каза Джо Ридър , бивш заместник-министър на армията на САЩ, който сега е в международния консултативен съвет на Панамския канал.
„Никой, който знае нещо за военни технологии или тактики, не би гледал на контейнерните пристанища по света като на заплаха за националната сигурност“, каза Ридър.
Уесли Кларк, пенсиониран генерал от армията на САЩ и бивш командир на НАТО, ръководи Южното командване на военното командване през 90-те години и премества централата му в Маями от Панама.
„Нищо, което прави Китай, никога не е чисто комерсиално“, каза той. Но „Панама е близо и ние го знаем добре. Ако Китай търси военно предимство там, бихме могли да предприемем бързи и решителни действия.
Кларк и властите тук казаха, че по-добра идея е да се убедят американски компании да инвестират в Панама. Hutchison – частна компания, контролирана от семейството на инвеститора милиардер Ли Кашинг – изпревари Mitsubishi от Япония и базираната в САЩ Bechtel за управление на пристанищата през 1996 г.
Говорител на китайското външно министерство каза: "Китай, както винаги, ще уважава суверенитета на Панама над канала и ще признае канала за постоянно неутрален международен воден път."
Говорителка на Тръмп коментира, че новоизбраният президент „е 100% прав за заплахата, която нарастващото влияние на Китай над Панамския канал представлява за националната сигурност и икономическите интереси на Америка“.
Тръмп не е сам в своите опасения. Републиканците критикуваха президента Джими Картър, че се отказа от стратегически актив с договор от 1977 г. Когато Хътчисън пое поста, министърът на отбраната от епохата на Рейгън Каспар Уайнбъргър каза, че Китай може да получи „огромно важна платформа за разузнаване“. Хътчисън отрече това. Тогава Пентагонът каза , че не смята операцията на Hutchison за заплаха за сигурността.
През 2023 г. тогавашният началник на Южното командване генерал Лора Ричардсън каза, че има пет китайски държавни предприятия покрай канала, които могат да пренасочат своите съоръжения за военна употреба. Военен говорител не отговори на исканията за идентифициране на тези лица. Китайските закони за национална сигурност могат да изискват частните юридически и физически лица в страната да подкрепят държавната политика, размиване на цивилни и военни роли, което неудобно за мнозина във Вашингтон.
Около 4% от световната търговия минава през канала. Повече от 70% от трафика се насочва към или идва от американските петролни и газови танкери, превозващи гориво до Тихия океан, докато кораби, натоварени с перуански аспержи, чилийско вино и еквадорски банани, пресичат пътя към източното крайбрежие на САЩ.
Каналът е символ на националната идентичност и източник на богатство. Около половината от неговите 5 милиарда долара годишни приходи отиват в държавната хазна. Когато пое управлението, Панама инвестира повече от 5 милиарда долара за изграждане на по-големи шлюзове, позволявайки преминаването на повече плавателни съдове и предизвиквайки инвестиции в американските пристанища, които в резултат на това станаха по-натоварени. Икономисти казват, че каналът е изключение: добре управлявана държавна компания в регион, известен с корупцията.
Договорът от 1977 г. и конституцията на Панама включват принципи на неутралитет, за да предпазят операциите на канала от намеса от чужди сили и от централното правителство на Панама.
Данните за канала показват, че китайските товари са на второ място след САЩ, като представляват по-малко от 22% от стоките, преминаващи транзитно по водния път. Инвестициите на САЩ в Панама възлизат на почти 13 милиарда долара през 2023 г., което е по-малко от 515 милиона долара от Китай, според правителството на Панама. Китайски военни кораби не са преминавали през канала от почти десетилетие.
Тръмп казва, че Панама таксува американски кораби с прекомерни ставки, което панамските власти отричат. Размерът, типът и товарът на плавателния съд определят таксата, която е средно около 750 000 долара за преминаване. Корабите на ВМС на САЩ получават приоритет, докато търговските кораби понякога чакат до 10 дни.
Панама е уязвима за натиска на Тръмп именно поради близките си връзки със САЩ. Тя няма централна банка или въоръжени сили. САЩ са се намесвали тук и преди, още през 1989 г., когато войски нахлуват, за да свалят от власт тогавашния диктатор Мануел Нориега.
Съгласно договора за неутралитет САЩ имат право да действат, ако каналът е изправен пред военни или враждебни заплахи срещу мирното преминаване на кораби.
Засега американското влияние господства. След като Панама прекъсна дипломатическите си връзки с Тайван, Пекин предложи изграждането на посолство близо до тихоокеанския вход на канала върху изоставена американска база. Тогавашният посланик на САЩ в Панама Джон Фийли каза, че се е оплакал на правителството тук.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.